Propunere solutie tehnica pentru descongestionare trafic Cluj-Napoca - etapa 4 - fluidizare trafic DN1 - DN1J - A3 - DN1F Capusu Mare - Garbau - Nadaselu - Baciu

Solutii tehnice pentru dezvoltarea Zonei Metropolitane Cluj-Napoca.

Etapa IV - Solutie tehnica pentru fluidizarea traficului rutier pe axa DN1 - DN1J - A3 - DN1F, 
Capusu Mare - Garbau - Nadaselu (nod rutier A3) - Baciu - Cluj-Napoca

Reorganizare DN1 - DN1J - A3 - DN1F: Capusu Mare - Garbau - Nadaselu (nod rutier A3) - Baciu - Cluj-Napoca

Dupa finalizarea etapelor 1,2 si 3, de reorganizare infrastructura in zona Baciu, traficul se va muta in afara localitatii Baciu, pe DN1F, in zona localitatilor Suceag, Radaia, Mera sau Nadaselu, pana la nodul rutier A3. 

Pentru a preintampina acest aspect si pentru a creste gradul de siguranta al locuitorilor din aceste sate cat si a pasagerilor aflati in autovehiculele ce tranziteaza sectiunea respectiva de drum, se propun mai multe solutii se fluidizare:

1) Se va avea in vedere interzicerea totala a traversarii peste axul drumului a vehiculelor (virarea la stanga), pe toata lungimea soselelor (cu exceptia soselei de acces catre gara Nadaselu pe DN1F in zona Vistea):
DN1F, de la iesirea din localitatea Baciu pana la iesirea din localitatea Nadaselu
DN1J, de la intersectia nodului rutier A3 Nadaselu pana la intersectia cu DN1

Manevrele de intoarcere sau de virat la stanga sunt permise doar in zona sensurilor giratorii noi instalate, zece la numar dupa cum urmeaza: 

- sens giratoriu DN1 - DN1J - Capusul Mare
- sens giratoriu DN1J - DJ108C - Garbau
- sens giratoriu DN1J - DC Vistea
- sens giratoriu DN1J - DN1F - A3 - Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - sosea acces gara Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - la iesirea din Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - DC Mera
- sens giratoriu DN1F - DC Radaia
- sens giratoriu DN1F - Suceagu
- sens giratoriu DN1F - intrare Baciu

2) executarea unui drum ocolitor ce se desprinde din DN1J intre localitatea Vistea si nod rutier Nadaselu, ce are ca scop devierea traficului, pentru a reduce din numarul autovehiculelor ce se descarca/incarca in nodul rutier Nadaselu - a autostrazii A3. Drumul va intampina o trecere la nivel cu calea ferata prevazuta cu bariere automate dupa care se va intersecta cu un drum comunal, cu sensul giratoriu de la intrarea in localitatea Nadaselu si se va finaliza in parcarea multimodala ce va deservi sistemul feroviar in regim de metrou usor T.M.C. (Tren Metropolitan Cluj) Huedin - Cluj-Napoca. Parcarea va avea o capacitate de aproximativ 300 de locuri deoarece este planificata sa deserveasca satele Nadaselu, Vistea, Sardu, Sumurducu, Sanpaul, Mihaiesti, Berindu si Topa Mica ce detineau la recesamantul din 2011 aproximativ 3500 persoane si au o distanta maxima fata de gara de pana la 17km. 

Proiectul T.M.C. (Tren Metropolitan Cluj) va fi prezentat pe larg intr-o etapa viitoare
Se ia in calcul functionarea trenurilor pe reteaua: Huedin - Cluj-Napoca - Aeroport Cluj - Gherla - Dej cu ramnificatia secundara Cluj-Apahida - Campia Turzii - Turda. Pe raza municipiului Cluj-Napoca (interval Baciu-Apahida) sunt prevazute 20-24 de statii, cu o distanta medie intre ele de 900-1200m.   
Acest sistem de transport integrat, va avea rolul de a permite populatiei a se stabilii cu locuinta, mai departe de zona supraaglomerata si scumpa a metropolei Cluj-Napoca, dar totusi sa beneficieze de un sistem de transport modern, interconectat cu restul retelelor de transport public si privat, rapid, pentru a permite accesul facil la locurile de munca oferite de marile centre urbane deservite de aceasta. A se urmarii proiecte similare in toate orasele mari ale Europei de Vest, unde cetatenii strabat si pana la 60km zilnic, pana la locul de munca, in mai putin de 60 minute, datorita retelelor performante de transport public. Imaginativa azi, un cetatean, din satul Topa Mica, ce trebuie sa ajunga la munca, in Sannicoara... fara masina ii este efectiv imposibil, datorita lipsei infrastructurii de transport in comun si ar avea de strabatut pana la 88 de km pe zi pe sosele. Cu ajutorul acestui sistem intermodal va putea parcurge doar 15km cu masina personala din Topa Mica pana la parcarea intermodala Nadaselu in doar 15 minute, va utiliza sistemul T.M.C. si in mai putin de alte 30 minute va ajunge in Gara Sannicoara. La intoarcere, avand un supermarket modern in imediata apropiere a garii Nadaselu, isi va putea procura toate cele necesare casei iar dupa, va pleca cu masina inapoi, spre casa lui linistita, departe de tumutul si poluarea orasului. Intervalele de succedare ale trenurilor vor fi de aproximativ 20-40 minute si vor circula in intervalul orar 5:00 - 24:00 si cu posibilitate de circulat si in timpul noptii dar cu o succedare a trenurilor de 60-90 minute.

Fara un asemenea sistem de transport public integrat, orasului Cluj-Napoca nu are nici o sansa de a atrage 1.000.000 de locuitori, asa cum preconizeaza si se lauda azi unii oficiali ai primariei. Mai curand, toate strazile orasului vor devenii o mare parcare, deoarece nimic nu se va mai misca ore in sir, zi de zi.

3) extindere sosea DN1F, din nodul rutier A3 - Nadaselu pana la intrarea in localitatea Mera la 2 benzi pe sens.

4) realizarea unei strazi si parcare intermodala in zona garii Mera, ce va indeplini aceiasi functie, de a deservi trenurile sistemului T.M.C. (Tren Metropolitan Cluj)    

5) realizarea unei strazi si parcare intermodala in zona garii Radaia, ce va indeplini aceiasi functie, de a deservi trenurile sistemului T.M.C. (Tren Metropolitan Cluj)   

6) realizarea unei strazi si parcare intermodala in zona garii Suceagu ce va indeplini aceiasi functie, de a deservi trenurile sistemului T.M.C. (Tren Metropolitan Cluj)   

Solutie tehnica pentru fluidizarea traficului rutier pe axa DN1 - DN1J - A3 - DN1F, Capusu Mare - Garbau - Nadaselu (nod rutier A3) - Baciu - Cluj-Napoca


Pentru implementarea acestui proiect este necesara implicarea comuna a mai multor institutii de stat:

- Primaria Baciu
- Primaria Garbau
- Primaria Capusu Mare
- Consiliul Judetean Cluj
- Ministerul Transporturilor prin intermediul CNAIR si CFR infrastructura.

Total terenuri de expropiat: 145.583 mp

Comune de pe raza carora se vor realiza expropierile:  Baciu, Garbau, Capusul Mare

Total structuri de demolat: 2 case + 2 structuri in costructie, 1 cabanuta, 1 sera , garduri

Valoare estimata a investitiei*:

- expropieri, demolari constructii si modificari structuri, instalatii: 2,3-2,8 milioane euro
- executare zece sensuri giratorii: 1,0 - 1,2 milioane euro

- sens giratoriu DN1 - DN1J - Capusul Mare
- sens giratoriu DN1J - DJ108C - Garbau
- sens giratoriu DN1J - DC Vistea
- sens giratoriu DN1J - DN1F - A3 - Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - sosea acces gara Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - la iesirea din Nadaselu
- sens giratoriu DN1F - DC Mera
- sens giratoriu DN1F - DC Radaia
- sens giratoriu DN1F - Suceagu
- sens giratoriu DN1F - intrare Baciu

- executare opt refugii pentru parcare de urgenta: 0,35 - 0,45 milioane euro
- executare drum de legatura DN1F Vistea - Gara Nadaselul, realizare bariera automata pentru trecerea la nivel cu calea ferata peste M300 si 300 de locuri de parcare pentru statia intermodala T.M.C. Nadaselu: 1,8 - 2,0 milioane euro
- executare 2 pasarele pietonale fara acces pentru persoanele cu dizabilitati in sat Nadaselu: 
- executare extindere la 2 benzi pe sens in sectiunea nod rutier A3 Nadaselul pana la intrare in localitatea Mera: 1,0 - 1,2 milioane 2.euro
- executare trotuar multirol (pietonala, pista biciclete, role,trotineta) latime 2,00m pe partea stanga a carosabililui din sat Nadaselu in directia Cluj-Napoca pana in sat Baciu, paralel cu DN1F: 0,95-1,20 milioane euro
 - executare pe ambele sensuri de mers ale DN1F si partial DN1J in perimetrul satelor: Nadaselul, Mera, Radaia, Vistea si Suceagu a trotuarelor, podetelor pietonale, santurilor de drenaj. finalizarea si executarea canalizarii centralizate la sistemul de epurare al Cluj-Napoca, alimentare cu apa, statii de pompaj (daca este cazul), energie electrica, gaz, internet si cablu TV in subteran sau aerian: 5,00-7,50 milioane euro
- executare pasaje pietonale suupraterane fara acces pentru persoane cu dizabilitati:  0,7 - 0,9 milioane euro

- pasaj pietonal suprateran Nadaselu 1
- pasaj pietonal suprateran Nadaselu 2
- pasaj pietonal suprateran Nadaselu Gara
- pasaj pietonal suprateran Mera
- pasaj pietonal suprateran Radaia
- pasaj pietonal suprateran Suceagu

- executare sosea de acces catre sat Mera, bretele de incarcare/descarcare, bretea ocolitoare sens giratoriu Mera, sosea de acces spre Gara Mera, realizare alee pietonala si pasarela pietonala, parcare multimodala T.M.C. Mera cu 120 locuri de parcare, realizare bariera automata pentru trecerea la nivel cu calea ferata peste M300 : 1,7 - 1,9 milioane euro
- executare sosea de acces catre sat Radaia si spre Gara Radaia, parcare multimodala T.M.C. Radaia cu 70 locuri de parcare, realizare bariera automata pentru trecerea la nivel cu calea ferata peste M300 : 0,6 - 0,75 milioane euro
- executare sosea de acces catre sat Suceagu, bretele de incarcare/descarcare, bretea ocolitoare sens giratoriu Suceagu, sosea de acces spre Gara Suceagu, parcare multimodala T.M.C. Suceagu cu 160 locuri de parcare, executare alveole statie de BUS la DN1F : 1,7 - 1,95 milioane euro

Total estimat pentru investitie* : 17,00 - 21,85 milioane euro.

* bazat pe calcule estimative ale unor proiecte similare gasite in documentele de achizitii publice ale guvernului Romaniei si tarilor membre ale Uniunii Europene.

Aceasta propunere de reorganizare a infrastructurii rutiere face parte din etapa IV - solutie technica de descongestionare a traficului rutier in sectorul de nord a zonei Metropolitane Cluj-Napoca.

Aceasta propunere nu reperezinta solutia oficiala a unor institutiile publice din Romania, este o initiativa cetateneasca independenta care are ca scop prezentarea si valorificarea unor solutii eficiente de reorganizare a infrastructurii catre autoritatile locale si nationale competente.

Comentarii