Propunere solutie tehnica pentru descongestionare trafic Cluj-Napoca - etapa 1 - Taietura Turcului - Baciu
Solutii tehnice pentru dezvoltarea Zonei Metropolitane Cluj-Napoca.
O scurta introducere a motivului pentru care am simtit nevoie sa intervin si sa aduc aceste solutii in fata autoritatilor locale si judetene...
Am avut o experienta de 30 de ani de viata in Bucuresti, un oras blocat de trafic si lipsit de investii coerente in infrastructura, un oras intrat pe declin demografic din pricina acestui aspect. De 3 ani locuiesc permanent la Cluj si pot spune clar faptul ca daca administratia locala nu incepe sa actioneze intr-un mod eficient si activ in directia dezvoltarii infrastructurii de transport public si rutier vom avea aceiasi soarta ca si in Bucuresti, in decursul unui deceniu sau doua.
Principalele probleme ale orasului identificate de mine ar fi:
- centrul istoric din Cluj-Napoca are aproximativ aceleasi dimensiuni ale strazilor de secole intregi pentru ca orasul nu s-a modificat prea mult de pe vremea cand era o cetate. Intre timp, tot acest centru este tranzitat azi, in secolul XXI, de zeci de mii de masini zilnic, pe axele est-vest si sud-nord din lipsa de alternative.
- infrastructura rutiera din exteriorul centrului vechi al orasului Cluj-Napoca, in marea ei majoritate este aceiasi de la finele lui 1989. Da, au fost ceva pasaje finalizate la inceputul anilor '90, noroc ca s-a reorganizat intersectia din Cipariu prin anii '00, ca altfel se bloca tot orasul de mult, avem centura Valcele - Apahida, care preia traficul pe axa Turda - Dej dar nu avem o centura de nord care sa preia tot fluxul vest - est (Ardeal - Moldova), care tranziteaza orasul prin nordul acestuia sau prin centru, pentru ca nu au alta alternativa, avem extindera soselei de nord din Apahida catre B-dul Muncii dar care de acolo trece prin oras si ajunge in cea mai aglomerata sectiune - zona Baciu si o autostrada care se finalizeaza intr-un ambuteiaj la Gilau.
- Cluj-Napoca se afla pe un val speculativ imobiliar care a dus la dezvoltarea rapida si haotica, fara nici un plan logic si sustenabil. Deoarece in oras preturile terenurilor si al apartamentelor au devenit mult prea mari pentru a-ti permite achizitia sau pentru ca multi au dorit sa scape de ideea de bloc si si-au dorit o casa, in perioada 2009-2018 au explodat cartiere satelit in toate satele limitrofe orasului: Floresti, Apahida, Baciu, Chinteni, Feleac, Dezmir, Borhanci, Sanicoara, Campenesti. Fiecare dezvoltator a realizat proiecte individuale, fara sa tina cont de capacitatea infrastructurii, fara sa conteze ca zeci de mii de oameni vor fi nevoiti sa tranziteze efectiv pe niste alei, zi de zi. Pe langa acest aspect, reteaua de transport public din acele zone este insuficienta sau inexistenta iar asta a facut ca majoritatea cetatenilor sa apeleze la mijloace proprii de transport (automobile), pentru a putea ajunge la locurile de munca din oras, drept urmare ambuteiajele din prezent.
- astazi, in 2018, pana si aceste zone, considerata candva limitrofe, devin extrem de scumpe incat oamenii se orienteaza pentru constructie sau achizitie in zone si mai indepartate, cu un acces la infrastructura si mai slab, ce va duce la o amplificare a numarului de masini de pe actuala retea si asa depasita.
- in Cluj-Napoca populatia indigena a ajuns aproape in minoritate, Un clujean 100% este din ce in ce mai rar de gasit. Cluj-ul a pierdut foarte multi cetateni in 28 de ani datorita faptului ca au plecat in afara, in cautarea unui trai mai bun, in perioada in care aici picau pe capete marile platforme industrale dar in ciuda acestui aspect, datorita unei campanii de marketing extraordinare, realizata de administratie in ultimii ani, traiasca domnul Boc, vecinul meu, face ca orasul sa fie pe crestere demografica prin atragerea unui numar mare de investotori privati, ce aduc ca un magnet, la randul lor, un numar mare de imigranti din toate colturile tarii, in special din Transilvania dar si foarte multi expati, care prefera stilul de viata de aici.
- paradoxul este ca, in urma unei campanii de marketing prea bune, necoordonata cu ritmul real de dezvoltare al infrastructurii orasului si pe fondul unei bule speculative imobiliare, viata la Cluj-Napoca este din ce in ce mai scumpa si greu de accesat de catre unii doritori de imigratie, lucru ce duce la limitarea dezvoltarii agentilor economici pe fondul unei lipsei acute de personal. In viitorul nu prea indepartat o sa auzim de firme ce au ajuns in "faliment tehnic" (asta e ca atunci cand ai cu ce dar n-ai cu cine). Atragerea de locuitori noi in oras, prin relocare, devine prohibitiva in primul rand pentru multe persoane cu venituri mici si cu calificari de baza sau medii, exact profilul de personal de care au nevoie majoritatea companiilor de aici in aceste momente. Din pacate, fara o retea de transport in comun extinsa si infrastructura rutiera adecvata, care sa permita cetatenilor din aceasta patura sociala sa se poata instala la departari mai mari de Cluj-Napoca, unde costurile vietii sunt mai reduse dar totusi accesul la locurile de munca din oras sa fie facile, va trimite economia catre stagnare sau chiar in declin iar odata cu aceasta si orasul.
Cluj-Napoca - localizare Str. Taietura Turcului |
Trafic de seara inspre Taietura Turcului pe Calea Baciu |
solutii eficiente si ieftine (cat se poate de ieftin) de fluidizare a traficului.
Prima zona, ce ar trebui rezolvata rapid, deoarece depaseste deja problema "Floresti", este iesirea/intrarea dinspre Zalau prin Baciu mai exact DN1F. Diminata in intervalul orar 7:20-9:00, poti face intre 60 si 90 minute pentru 5 km de la intrarea in sat Baciu pana la traversarea strazii Taietura Turcului.
Trafic de seara inspre Taietura Turcului pe Calea Baciu |
Daca esti curios de ce se numeste strada asa, poti citi despre legendele Taieturii Turcului.
Propunere solutie tehnica pentru descongestionare trafic Cluj-Napoca - etapa 1 - Taietura Turcului - Baciu
Solutie tehnica pentru fluidizare trafic rutier - Taietura Turcului - Cluj-Napoca |
Blocul turn de pe Taietura Turcului nr. 24 in iunie 2014 |
La aceasta strada a fost racordata si toata platforma industrial-comerciala TETAROM 1, unde sute de angajati vin la lucru majoritatea cu masina personala din comoditate si din lipsa de alternative viabile de transport public.
Pentru a fluidiza perimetrul Taietura Turcului, se propune:
1) interzicerea virarii sau traversarii strazii Taietura Turcului peste axa drumului, pe toata lungimea ei, pentru a asigura un flux continuu si neintrerupt de trafic.
2) constructia unui pod rutier lung de 360m cu 1 banda pe sens peste calea ferata electrificata M300.
3) intreruperea traversarii peste calea ferata a soselei actuale.
4) extinderea podului peste raul Nadasel (Str. Calea Baciului) la 2 benzi pe sens fata de 1 banda pe sens, actualmente.
5) extinderea strazii Tudor Vladimirescu si Calea Baciu la 2 benzi pe sens de la noul pasaj suprateran pana in sensul giratoriu cu Str. Cornelu Coposu
6) realizarea de strazi paralele cu noul pasaj suprateran de pe Str. Tudor Vladimirescu pesntru a permite accesul rutier de mare tonaj la platfomele comercial/industriale din zona.
Trecere la nivel cu calea ferata din Str. Tiberiu Brediceanu |
8) conectare directa Str. Tetarom cu Str. Romulus Vuia prin intermeiul unui sens giratoriu cat si rampe de acces catre Str. Taietura Turcului.
9) Pasaj rutier suprateran intre Str. Vantului si Str. Nicolae Patrascu peste Str. Taietura Turcului cat si rampe de acces dinspre aceasta din urma prin intermediul sensurilor giratorii la ambele capete de pod.
10) Realizare legatura Aleea Muzeului cu str Nicolae Patrascu prin intermediul unui sens giratoriu si sosea.
11) pentru realizarea proiectului se necesita expropierea unor terenuri si si demolarea de cladiri aflate la adresele:
Expropieri si demolari necesare pentru executie Etapa 1 - reorganizare Taietura Turcului |
- Str. Tudor Vladimirescu Nr. 13 - 1189mp, 1 cladire transformator
- Str. Odaiei Nr. 2 - teren 370mp
- Str. Romulus Vuia Nr. 229 - 32mp
- Str. Romulus Vuia Nr. 231 - 167mp - 1 casa particulara
- Str. Romulus Vuia Nr. 233 - 93mp
- Str. Romulus Vuia Nr. 235 - 270mp - 1 casa particulara
- Str. Taietura Turcului Nr. 64 - 220mp
- Str. Taietura Turcului Nr. 62 - 109mp
- Str. Taietura Turcului Nr. 60 - 49mp
- Str. Taietura Turcului Nr. 58 - 14mp
- Str. Taietura Turcului Nr. 56 - 27mp
- Str. Taietura Turcului Nr. 54 - 19mp
- Tetarom - statie distributie gaze naturala - posibila mutare de pe pozitie.
- Str. Povarnisului Nr. 56 - 35mp
- inchidere acces rutier inspre Str. Taietura Turcului pt toate adresele aflate la nr 28-54 de pe Str. Povarnisului
- Str. Povarnisului Nr. 36 - 13mp
- Str. Povarnisului Nr. 34A - 10mp
- Str. Povarnisului Nr. 34 - 97mp
- Str. Povarnisului Nr. 32 - 60mp
- Str. Povarnisului Nr. 30 - 20mp
- Str. Vantului Nr. 1 - 105mp
- Str. Nicolae Patrascu Nr. 1 - 853mp
- Aleea Muzeul Etnografic (peste drum de muzeu) - 5269mp
- Tetarom 1 - 3085mp
Solutie tehnica pentru fluidizare trafic rutier Taietura Turcului - Cluj-Napoca - vedere de ansamblu |
13) captare canal de drenaj, paralel cu calea ferata M300 in sistem de canalizare subteran si nivelarea terenulu pentru extinderea parcarilor de pe Str. Tetarom prin inlocuirea parcarilor paralele cu axul drumului, existente astazi, cu parcari in unghi de 60 grade, ce vor permite cresterea capacitatii de parcare in zona, pe toata lungimea strazii, aproximativ 1,2 km, inclusiv in zona in care astazi nu se permite accesul auto datorita lucrarilor nefinalizate.
Valoare estimata a investitiei*:
- expropieri, constructii si modificari structuri, instalatii: 1,5 - 2,5 milioane euro
- executare pod peste CF M300: 4,5 - 6,0 milioane euro
- executare pod peste Taietura Turcului - 0,8 - 1,4 milioane euro
- extindere retea de drumuri - aproximativ 40.000 mp : 1,4 - 1,8 milioane euro
- extindere si canalizare parcaj Tetarom: 0,3 - 0,5 mil euro
Total estimat pentru investitie*: 8,5 - 12,2 milioane euro
* bazat pe calcule estimative ale unor proiecte similare gasite in documentele de achizitii publice.
Aceasta sugestie de reorganizare face parte din prima etapa - solutie technica de descongestionare a traficului rutier in sectorul de nord a zonei Metropolitane Cluj-Napoca.
Comentarii
Trimiteți un comentariu