Cai ferate din Vaslui, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Vaslui.


Județul Vaslui a fost unul dintre primele judete din Romania care a beneficiat de avantajele unui sistem feroviar și asta datorita marelui proiect de modernizare al țării aprobat de Parlamentul României în septembrie 1866, ce prevedea construcția unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, trecând prin Pitești, București, Ploiesti, Buzău, Brăila, Galați, Tecuci, Adjud si Bacau. Costul construcției s-a ridicat la 270.000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost atribuită consorțiului german Strousberg. 
  • 1872 - 13 septembrie - se inaugureaza primele cale ferata de pe teritoriul județului pe traseul Tecuci - Barlad (CF 600).
  • 1886 - 13 noiembrie - se prelungeste calea ferata de la Barlad pana la Vaslui (CF 600)
  • 1888 - 25 iulie - se inaugureaza o linie intre Crasna si Dobrina cu encartament ingust de 1000mm (CF 604)
  • 1890 - 15 octombrie - se continua calea ferata ingusta Crasna - Dobrina pana la Husi 
  • 1892 - 1 mai - se extinde calea ferata de la Vaslui pana la Iasi, se construieste Tunelul Barnova cu o lungime de 242m. (CF 600)
  • 1909 -  aprilie - de la Barlad se despride o cale ferata spre Talasmani, aceata linie va urma sa se conecteze cu lina Galati - Beresti ( CF 703)
  • 1912 - 19 mai - se subtraverseaza dealurile dintre Prut si Siret la limita judetelor Galati cu Vaslui de la Beresti pana la Talasmani prin intermediul celui mai lung tunel de cale ferata de la acea vreme in Romania (3330m)
  • 1916-1918 - de la Podgoriile Husiului, pe actuala cale feata ingusta Crasna- Husi se realizeaza o jonctiune care iese din tara catre Basarabia pe traseul actual al soselei de frontiera Albita- Chisinau. Calea ferata cu encartament ingust de 1000 mm se desprindea de la fosta HM Podgoriile Husului, trecea dealurile Lohan si Dric, se intersecta cu drumul Husi- Duda, cobora paralel cu actualele strazi Mos Ion Roata (cartier Corni) si Ana Ipatescu (cartier Dric), iesea in spatele cimitirului, apoi mergea paralel cu soseaua Husi- Albita, trecea podul peste Prut, in Basarabia mergea paralel cu actuala sosea Albita- Chisinau, pana in dreptul Nisporenilor (trecand prin localitatile: Leuseni, Cateleni, Nisporeni, Varzaresti, Doina, Lucova, Vorniceni) si se oprea la statia Bucovat, de pe linia Ungheni- Bucovat- Chisinau. Lungimea liniei era de 112,6 km. In anul 1940, dupa  normalizarea cai ferate Crasna - Husi, dar si datorita faptului ca in 1940 URSS ocupa Basarabia, aceasta cale ferata ingusta este desfiintata. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, podul feroviar de la Albita este distrus. In 1957, in locul lui, este construit actualul pod rutier. Astazi, doar urme a terasamentului mai sunt vizibile pe dealurile din jurul Husului.
  • 1916 - 11 septembrie - pe magistrala Vaslui - Iasi, la Buhaiesti se realizeaza o jonctiune catre Bacesti (CF 605)
  • 1917 - pe traseul Barlad - Vaslui in dreptul localitatii Zorleni se desprinde o cale ferata pana la Falciu. (CF 603)
  • 1921 - 31 iunie - de la Bacesti calea ferata este prelungita pana la Roman (CF 605)
  • 1923 - de la statia Falciu se trece Prutul si se ajunge pana la Basarabeasca (CF 603) 
  • 1937 - 7 noiembrie - este inaugurata linia ferata normala Crasna-Husi. (CF 604)
  • 1980 - tronsonul de cale ferata dintre Barlad si Vaslui este extins la linie dubla de cale ferata. (CF 600)
  • 1982 - sectorul Buhaiesti - Rebricea de pe traseul Vaslui - Iasi este extins la 2 linii (CF 600)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii