Cai ferate din Suceava, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Suceava.
  • 1869 - 28 octombrie - Cernauti este legat feroviar de Suceava astfel Bucovina, care se afla sub dominatie Austro-Ungara este conectata cu aceasta si incepe sa beneicieze de aantajele sistemului modern de transport (CF 500)
  • 1869 - 25 decembrie - este inagurata prima line de cale ferata ce leaga occidentul de Regatul Romaniei pe traseul Suceava - Roman (CF 500) cu bifucratie la Pascani catre Iasi (CF 606)
  • 1871 - 1 noiembrie - judetul Botosani este unit cu sistemul feroviar national prin legatura feroviara Veresti - Botosani (CF 511) 
  • 1887 - 10 octombrie - din gara Dolhasca se desprinde o legatura secundara catre orasul Falticeni (CF 510)
  • 1888 - 1 mai - din gara Darmanesti se realizeaza o legatura feroviara catre orasul Campulung Moldovenesc (CF 513, CF 502)
  • 1889 - 17 noiembrie - de la Dornesti este pusa in functiune linia de cale ferata  cate Radauti (CF 515)
  • 1889 - 15 august - de la Vama se desprinde o cale ferata secundara pana la Moldovita (CF 514)
  • 1897 - dinspre Holboca (Adancata) se construieste cale ferata pana la Siret. Calea ferata ramane in exploatare pana in 1944 cand URSS ocupa nordul Basarabiei si inchid linia. Orasul Siret ramane cu gara dar fara linie pana in anul 1986 cand dinspre Dornesti este finalizata noua linie de cale ferata.
  • 1898 - 1 iulie - este pusa in operare calea ferata Radauti - Gura Putnei - Putna (CF 515)
  • 1900 - se pune in functiune calea ferata forestiera cu encartament ingust de 760mm - Brodina - Brodina de Jos - Ehreste care punctioneaza pana in anii '90, aceias situatie se intampla si la Putna, dupa 1900 se dezvolta o retea de cai ferate forestiere ce ajung sa fie inchise in aceiasi perioada.
  • 1902 - 29 octombrie - dinspre Campulung Moldovenesc pleaca primul tren spre statiunea balneara Vatra Dornei. (CF 502). Pentru a finaliza traseul se necesita constructia celui mai lung tunel de la acea vreme din Romania, Tunelul Mestecanis cu o lungime de 1646.6m, astazi acesta se plaseaza pe locul 4 in topul tunelelor active din Romania.
  • 1906 - se realizeaza o bifurcatie de la Pojorata spre Fundul Moldovei ce fnctioneaza pana in anul 2008 cand datorita uzurii mari a sinelor si podurilor circulatia se interupe din motive de siguranta (CF 502)
  • 1909 - calea ferata forestiera cu encartament ingust Moldovita - Rasca - Arghel intra in exploatare si este utilizata pana la inceputul anilor '90. Incepand cu 2009 se repun in circulatie primii 4 km din cei 12km pe care ii avea, cu ajutorul domnului Georg Hocevar, presedintele "Asociatiei pentru pastrarea liniilor inguste in Romania"
  • 1912 - de la Gura Putnei se prelungeste calea ferata pana la Nisiptiu (granita cu Ucraina) (CF 515)  
  • 1915 - pe fondul primului razboi mondial, Austro-Ungaria trebuia neaparat sa realizeze o legatura cu Bucovina (dominata de ei) dupa pierderea Galitiei un fata trupelor rusesti, zona pe unde se facea legatura feroviara dintre Sighetul Marmatiei si Bucovina, astfel se ia decizia de a traversa muntii de la Prundul Bargaului pana la Dornisoara prin Pasul Tihuta pe la 1145m altitudine si de acolo catre Vatra Dornei. Aceasta cale ferata a functionat pana in 1938 cand s-a deschis calea ferata de la Ilva Mica la Floreni catre Vatra Dornei, cu curbe mai line si care traverseaza muntii la o altitudine mult mai joasa. Traseul fostei cai ferate, intre localitatile Prundul Bargaului si Piatra Fantanele a devenit actualul traseu al DN17. (CF 516)
  • 1917-1918 -  in timpul primului razboi mondial fortele de ocupatie austro-ungare se vad nevoite a construi pe repede inainte o cale ferata ingusta de la Borsa pana in Iacobeni, peste munti, ca sa poata relua legatura economica si militara cu Bucovina, in urma pierderii caii ferate de la Cernauti catre Bucovina. Calea ferata a fost constuita in graba, cu curbe extrem de stranse si la o calitate slaba, fiind desfiintata imediat dupa razboi. Totusi pentru Romania a avut un rol bun aceasta cale ferata, ea stabilind traseul actualului DN 18, care se suprapune in cea mai mare parte peste vechiul traseu al linie.
  • 1917 - se construieste linia Nisipitu HM- Rusca- Seletin- Sipotele Sucevei- Izvoarele Sucevei. In 1918 tronsonul Izvoarele Sucevei- Sipotele Sucevei este abandonat si desfiintat, capatul liniei ramanand la Sipotele Sucevei. In 1944, cand URSS reocupa partea de nord a Bucovinei, tronsonul Sipotele Sucevei- Nisipitu HM este inchis, dar dupa marturia unor localnici in anii 50’ inca se mai transportau busteni pe aceasta linie ferata. In anii 60’, linia este complet desfiintata si demontata din teren. Astazi, mai sunt vizibile urme ale terasamentului.
  • 1938 - 18 decembrie - traversarea muntiilor intre Transivania si Bucovina este finalizata pintr-un al doilea traseu, de data asta mult mai stabil si mai practicabil decat cel de la Prundul Bargaului. De la Ilva Mica , traseul este finalizat in 1936 pana la Lunca Ilvei urmand ca de acolo o serie intreaga de curbe, poduri, viaducte si tunele sa strapunga pana pe platoul Dornelor. (CF 502)
  • 1964 - 23 august - este inagurat tronsonul alternativ pentru ruta Suceava - Vatra Dornei ce pleaca din gara Itcani pana la Paltinoasa, unde se intalnesta cu magistrala veche. (CF 502), pe traseu se necesita constructia tunelului Luncacesti, ce este finalizat in 1955 cu o lungime de 426m.
  • 1975 - se realizeaza dublarea liniei de cale ferata de la Adjud pana la Suceava (CF 500)
  • 1978 - se realizeaza electrificarea sectorului Bacau - Roman Pascani - Suceava (CF 500)
  • 1982 - magistrala feroviara Suceava - Beclean (CF 502) este extinsa la niel de doua linii de cale ferata in 2 sectoare: Prisaca Dornei - Campulung Est si Pojorata - Iacobeni.
  • 1986 - se redechide gara Siret dupa 42 de ani fara activitate, dinspre Dornesti este finalizata noua linie de cale ferata pana in orasul Siret. Din nefericire aceasta oras pare a fi sortit esecului feroviar, deoarece in 2008 linia nou construita este inchisa traficului feroviar si gara transformata in pensiune.
  • 1991 - se realizeaza electrificarea tronsonului Suceava - Ilva Mica, urmand ca in 1994 sa se finalizeze electrificarea si sectorului Ilva Mica - Salva (CF 502)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:

CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Cern%C4%83u%C8%9Bi%E2%80%93Suceava

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Suceava%E2%80%93Roman

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Boto%C8%99ani%E2%80%93Vere%C8%99ti

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dolhasca

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_D%C4%83rm%C4%83ne%C8%99ti%E2%80%93C%C3%A2mpulung_Moldovenesc

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Dorne%C8%99ti%E2%80%93R%C4%83d%C4%83u%C8%9Bi

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Gura_Putnei%E2%80%93Putna

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_R%C4%83d%C4%83u%C8%9Bi%E2%80%93Brodina

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_C%C3%A2mpulung_Moldovenesc%E2%80%93Vatra_Dornei

Comentarii