Cai ferate din Neamt, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Neamt.
  • 1869 - 25 decembrie - este inagurata prima line de cale ferata din judet, linia de cale ferata dintre Suceava si Roman (CF 500) cu bifucratie la Pascani catre Iasi (CF 606)
  • 1872 - 13 septembrie - marele proiect de modernizare al țării este finalizat si deschis traficului de calatori si marfuri. Acesta a fost aprobat de Parlamentul României în septembrie 1866 si prevedea construcția unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, trecând prin Pitești, București, Ploiesti, Buzău, Brăila, Galați, Tecuci, Adjud si Bacau. Costul construcției s-a ridicat la 270.000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost atribuită consorțiului german Strousberg.
  • 1885 - 15 februarie - de la Bacau se construieste calea ferata ingusta cu encartament de 1000mm pana la Piatra-Neamt. (CF 509)
  • 1891 - calea ferata forestiera Magazia - Valea Cracaului - Vaca este inaugurata si incepe sa asigure materie prima fabricii de prelucrare a lemnului de la Cracanul Negru. A functionat cu encartament de 800mm pana in 1953, dupa acest an s-a trecut la 760mm dar liniile au inceput sa fie inchise rand pe rand pana in 1962 cand tot sistemul a fost inchis.
  • 1893 - se construieste calea ferata forestiera cu encartament ingust de 1000mm Tascau - Schitu Tarcau pentru a asigura materie prima pentru fabrica d echerestea de la Tarcau.
  • 1893 - linia de cale ferata Bacau - Piatra Neamt este modernizata la encartament normal (CF 509)
  • 1913 - 2 octombrie - traseul caii ferate din Piatra Neamt este modificat, deoarece se are in plan extinderea liniei spre Bicaz iar actuala linie este una de tip terminus iar din acea locatie nu se putea realiza prelungirea. (CF 509)
  • 1921 - 31 iunie - trenurile incep sa soseasca de la Bacesti in gara Roman, legatura feroviara este acum realizata direct cu Vaslui si Barlad (CF 605)
  • 1950 - este construita calea ferata ingusta Bicaz- Bicaz Chei- Damuc cu encartament de 760mm, folosita pentru exploatarea carierelor de calacar necesare producerii cimentului la Bicaz. In 1952 se construieste o linie cu encartament normal paralel cu aceasta iar liniile vor functiona in tandem pana in 1987, cand linia ingusta este desfiintata. 
  • 1951 - 20 decembrie - calea ferata de la Piatra-Neamt este extinsa pana la Bicaz, unde se fac pregatirile pentru constructia celul mai mare baraj din beton armat de la acea vreme, Izvorul Muntelui, constructia masiva impune realizarea unei noi fabrici de ciment care sa asigure necesarul de material pentru costructie. (CF 509) 
  • 1952 - calea ferata forestiera cu encartament ingust de 760mm Pipirig - Manastirea Neamt intra in exploatare si functioneaza pana in anul 1968. Ea a furnizat materie prima fabricilor de mobila din Manastirea Neamt si Tarateni. 
  • 1952 - intra in exploatare complexul de cai ferate forestiere cu encartament ingust de 760mm Roznov - Tazlau ce functioneaza pana in anul 1970. Dupa acel an ramane doar sectorul Roznov - Calu care va fuctiona pana in anul 1992.
  • 1956 - se extinde calea ferata de la Bicaz pana la ariera de calcar de la Bicaz-Chei, de aici materia prima este transportata cu ajutorul trenului pana la fabrica de ciment de la Bicaz (CF 509)
  • 1975 - se realizeaza dublarea liniei de cale ferata de la Adjud pana la Suceava (CF 500)
  • 1978 - se realizeaza electrificarea sectorului Bacau - Roman Pascani - Suceava (CF 500)
  • 1986 - 28 decembrie - este inaugurat traseul Pascani - Targu Neamt (CF 517)
  • 1991 - se realizeaza electrificarea tronsonului Pascani - Targu Neamt (CF 517)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii

Trimiteți un comentariu