Cai ferate din Iasi, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Iasi.

Iasi a fost al paisprezecelea judet din tara care a beneficiat de avantajele tehnicii feroviare, la doar 16 ani de la instalarea primei linii de cale ferata din Romania. Judetul Iasi a dat startul liniilor duble in 1895 pe tronsonul Iasi - Letcani dar a beneficiat de electrificare destul de tarziu, abia in 1987. 
Dupa 1989, colapsul industrial, coruptia si furturile conduc la reducerea retelei feroviare cu aproximativ 154 de km de cale ferata, respectiv 17% din totalul retelei feroviare de la acea vreme.

In perioada postdecembrista:
In 1991 se finalizeaza electrficarea liniei Pascani - Targu Neamt, se opreste definitiv santierul liniei Harlau-Botosani in 1998, odata cu finalizarea tunelului Harlau. Se "construieste" o linie de cale ferata, in 2014, prin prelungirea cu 260m a liniei cu encartament larg Iasi-Ungheni-Chisinau pana in Gara Socola. 






JUDETUL IASI lungime -m-


Lungime retea principala 2020 286,257


...din care linii principale cu encartament larg in 2020 16,763


...din care linii principale cu encartament ingust in 2020 -


Retea principala electrificata 135,805 47%

Linie dubla electrificata 119,119


Linie simpla electrificata 16,686


Retea principala neelectrificata 150,452 53%

Linie dubla neelectrificata 31,463


Linie simpla neelectrificata 118,989


Lungime retea desfasurata in 1990 909,137


Lungime retea desfasurata in 2020 755,503


Densitate retea desfasurata in 2020 m/km2 137


Linii principale desfasurate in 2020 426,410 56%

Linii secundare desfasurate in 2020 223,678 30%

...din care linii secundare cu encartament larg in 2020 22,479


Linii industriale desfasurate in 2020 105,415 14%

...din care linii industriale cu encartament ingust in 2020 -


Lungime retea dezafectata 1990-2020 153,634 -17%

Linii principale dezafectate 1990-2020 10,152 7%

Linii secundare dezafectate 1990-2020 28,156 18%

Linii industriale dezafectate 1990-2020 106,519 69%

Linii cu encartament larg dezafectate 1990-2020 8,807 6%

Linii cu encartament ingust dezafectate 1990-2020 - 0%

Linii cu encartament normal dezafectate inainte de 1990 2,446


Linii cu encartament larg dezafectate inainte de 1990 608


Linii cu encartament ingust dezafectate inainte de 1990 -


Linii construite in perioada 1990-2020








Numar statii in 2020 44


Numar statii dezafectate 1854-2020 0






  • 1869 - 25 decembrie - este inagurata prima line de cale ferata ce leaga occidentul de Regatul Romaniei pe traseul Suceava - Roman intre Lespezi,  Pascani si Mircesti (CF 500) 
  • 1870 - 1 iunie - se inaureaza bifucratia Pascani catre Iasi (CF 606, CF 608)
  • 1874 - 5 mai - la Iasi se iangureaza primul tronson de cale ferata romaneasca (proiectata si executata de romani) pana la Prut (Ungheni) (CF 600). Basarabia reuseste sa conecteze calea ferata Iasi - Ungheni de Chisinau abia in 1875.
  • 1892 - 1 mai - se extinde calea ferata de la Vaslui pana la Iasi, se construieste Tunelul Barnova cu o lungime de 242m. (CF 600)
  • 1895 - pe sectorul Iasi - Podul Iloaiei se realizeaza prima dublare de cale ferata din Romania (CF 608) 
  • 1896 - 1 iunie - Pe magistrala Iasi - Pascani in dreptul garii Cucuteni (Letcani azi) se realizeaza o legatura feroviara catre Larga (CF 608), pe traseu se construieste tunelul Movileni cu o lungime de 965m.
  • 1896 - 1 august - intre localitatile Larga si Redin (Rediu azi) se finalizeaza jonctiunea si astfel Iasi devine conectat feroviar direct cu Botosani (CF 608) 
  • 1910 - 1 iulie - De la Podul Iloaiei se realizeaza jonctiunea cate Harlau. (CF 607), in 1986 se ia decizia de a prelungi calea ferata din gara Harlau pana la Botosani dar revolutia din 1989 da toate planurile peste cap si santierul ramane nefinalizat pana astazi
  • 1975 - se realizeaza dublarea liniei de cale ferata de la Adjud pana la Suceava (CF 500)
  • 1978 - se realizeaza electrificarea sectorului Bacau - Roman Pascani - Suceava (CF 500)
  • 1978 - pe sectorul Pascani - Podul Iloaiei se extinde intrewga linie la cale ferata dubla.  (CF 606, CF 608)
  • 1981 - de la Iasi pana la Grajduri linia de cale ferata Iasi - Vaslui este extinsa la cale dubla (CF 600), se executa al doilea tunel la Barnova cu o lungime de 243m.
  • 1986 - 28 decembrie - este inaugurat traseul Pascani - Targu Neamt (CF 517). Pentru realizarea acestui tronson a fost necesara executia tunelului Cristesti (Heresti) cu o lungime de 840m si a podului peste Raul Moldova cu o lungime de 288m.
  • 1986 - 1998 - un proiect abandonat in judet, calea ferata Harlau - Botosani, investitie finalizata la revolutia din 1989 in diverse stagii pe 18 km lungime cu un santier blocat in dreptul Comunie Flamanzi, comuna care la 1907 dadea startul revoluiei taranesti. (CF 610). Desi statul roman a taiat la inceputul anilor '90 traseul Harlau - Botosani de pe lista investitiilor de finalizat, in tunelul de la Harlau (899m) s-au varsat bani grei pentru a-l finaliza pe data de 12 noiembrie 1998. Tunelul Harlau s-a alaturat celorlalte 4 tunele feroviare finalizate si neexploatate din Romania: Gibei, Plostina, Rosia si Seciuri cumuland impreuna 5893m de galerie inutila.
  • 1987 - se realizeaza electrificarea pe sectorul Pascani - Podul Iloaiei (CF 606)
  • 1988 - se finalizeaza electrficarea de la Podul Iloaiei pana la Iasi (CF 608)
  • 1991 - se realizeaza electrificarea tronsonului Pascani - Targu Neamt (CF 517)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii