Cai ferate din Dambovita, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Dambovita.
  • 1872 - 13 septembrie - primul tren ajunge în gara Pitești la ora 12:10. Trenul a plecat din București, a strabătut 108 km în 4 ore și 40 de minute, împreună cu cele două orpiri de 13 și respectiv 10 minute din Titu și Găiești. (C.F. 901)
  • 1884 - 2 ianuarie - de la Titu se extinde linia catre Targoviste (CF 904).
  • 1890 - 1 ianuarie - de la Targoviste calea ferata se prelungeste pana la Laculete-Gara (CF 904)
  • 1894 - 27 mai - De la Laculete-Gara calea ferata se extinde pana la Pucioasa (CF 904)
  • 1900-1920-1940 - de la Fieni placa pana dupa Moroeni o linie da cale ferata forestiera cu encartament ingust de 760mm folosita pentru a transporta bustenii adusi din amonte pana la fabrica de cherestea deschisa in oras. Ulterior, datorita volumelor mari de busteni, se deshide la Pietrosita un depozit de preluare a bustenilor pe cale ferata cu encartament normal. Astazi calea ferata ingusta este folosita de fabrica de ciment Fieni pentru a-si transporta roca necesara fabricarii cimentului. In zona au mai existat si alte cai ferate forestiere inguste: Moroeni - Sinaia ce a fost demolata in anii '60 si Fieni - Runcu.
  • 1905 - intra in exploatare calea ferata forestiera Bucegi - Moroeni cu encartament de 760mm. Aceasta retea de cai ferate a avut mai multe ramnificatii:
- Lacul Scropoaso- Valea Blanei
- Ramificatia Bolboci
- Ramificatia Cheile Tatarului
- Ramificatia Brateiu
- Ramificatia Mitarca
- Bratei-Bolboci-Busteni (conectate printr-un funicular lung de 13,5 km, a carui ramasite mai sunt vizibile in padurea Valea Jepilor)
  • 1912 - 12 noiembrie - se extinde tronsonul de la Pucioasa pana la Pietrosita (CF 904)
  • 1914 - Titu Maiorescu ia decizia strategica de a realizarea o conexiune feroviara secundara cu Valea Prahovei si astfel se ia decizia realizarii unui tunel intre Sinaia si Moroeni si a unii cu calea ferata de la Pietrosita- Targoviste - Titu. Acesta urma sa fie cel mai lung tunel din tara, cu o lungime de 5918m in linie dreapata si pe un singur fir. In 1914 se demareaza santierul din ambele directii iar numele acestui tunel denumit "Izvor" a fost preluat de catre presa datorita zonei de strapungere dinspre Sinaia, denumita Platoul Izvor. Lucrarile sunt sistate din cauza primului razboi mondial si reluate in 1938 si sistate imediat in 1939 datorita celui de-al doilea razboi mondial. Sub ocupare germana, in 1941 lucrarile sunt reluate cu caracter militar si strategic, pentru a asigura o linie secundara pentru scoaterea petrolului din zona Prahovei dar infrangerea armatei germane face ca tunelul sa fie abandonat pentru a treia oara si definitiv. Pana in acest moment tunelul a fost sapat dinspre ambele directii pe o lungime de aproximativ 800m si are un diametru de aproximativ 5m. Intrarea dinspre Sinaia este astazi ocupata de o ciupercarie privata iar accesul dinspre Moroeni a fost astupata de securitate in ani '84-'85.
  • 1917 - de la statia Floresti se desprinde o linie de cale ferata pana la Moreni peste raul Prahova ce va functiona pana in anul 1948.
  • 1946 - 29 iunie - se deschide circulatiei feroviare o linie directa intre Ploiesti si Targoviste (CF 302)
  • 1948 - intre statia I.L. Caragiale de pe tronsonul Ploiesti - Targoviste (CF 302) si Moreni se deschide o noua legatura si se intrerupe conexiunea cu gara Floresti peste raul Prahova. (CF 303)
  • 1952 - odata cu deschiderea termocentralei Doicesti se construieste o linie de cale ferata ingusta cu encartament de 760mm ce transporta carbune de la mina Margineasa pana la termocentrala. Linia functioneaza pana in anul 1998 iar in prezent toata linia este furata, singurele marturii ale acestei linii fiind podurile si podetele de pe raurile din zona.
  • 1982 - tronsonul București - Golești (CF 901) cat si Titu - Targoviste (CF 904)  sunt extinse la linie dubla de cale ferata.
  • 2010 - calea ferata dintre Ditesti si Moreni este inchisa traficului feroviar din anii 2000 si este desfiintata oficial in urma furturilor masive de componente. 
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:

CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986

https://www.universulargesean.ro/istoria-primei-linii-ferate-din-arges-primul-tren-care-a-circulat-intre-pitesti-si-bucuresti-a-facut-4-ore-si-40-de-minute/

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Titu-T%C3%A2rgovi%C8%99te-Pietro%C8%99i%C8%9Ba

http://www.filipestiidepadure.ro/?section=articolePage&idCapitol=19&idArticol=811&lang=Ro

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Ploie%C8%99ti_Sud%E2%80%93T%C3%A2rgovi%C8%99te

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_I.L._Caragiale-Filipe%C8%99tii_de_P%C4%83dure-Moreni

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=x_Z2rlxzM4w

http://www.emunte.ro/tunelul-izvor-din-bucegi-cale-ferata-depozit-de-armament-oseminte-de-la-100-de-muncitori/

Comentarii

  1. In Dârza (dreapta jos) trebuia sa fie linie rosie de ce cale ferată electrificata care se duce spre Ploiesti :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Intradevar, am lasat linia pe Ilfov, avand in vedere faptul ca trece pentru scurta distanta prin DB.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna ziua, ce surse aveti pentru hartile publicate in format .kmz, ma intereseaza in special cele dinainte de 1940-1944. Site-ul e impresionant.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu