Cai ferate din Botosani, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Botosani.

Botosani a fost al cinsprezecelea judet din Romania care a beneficiat de avantajele sistemului feroviar iar reteaua acestuia a ramas integral neelectrificata pana in prezent si nici nu se prea arata perspective in directia aceasta. Reteaua feroviara din judetul Botosani este una dintre cele mai mici din tara, lungimea intregii retelei nu depaseste 200 de kilometrii astazi.






Numar gari/halte functionale in 2020 19


Numar gari/halte dezafectate 1854-2020 2








metrii liniari


Lungime retea in 1985 245,813


Lungime retea in 2020 191,041


Densitate retea in 2020 m/km2 38


Linii principale in 2020 143,600 75%

Linii secundare in 2020 30,901 16%

Linii industriale in 2020 16,540 9%

Lungime retea dezafectata 1985-2020 54,772 -22%

Linii principale dezafectate 1985-2020 34,437 0.6287336595

Linii secundare dezafectate 1985-2020 2,979 5%

Linii industriale dezafectate 1985-2020 17,356 32%

Linii industriale inguste dezafectate 1985-2020 - 0%





  • 1871 - 1 noiembrie - judetul Botosani este unit cu sistemul feroviar national prin legatura feroviara Veresti - Botosani (CF 511) 

  • 1888 - 15 decembrie - se finalizeaza licrarile la tronsonul Leorda - Dorohoi (CF 512)
  • 1896 - 1 iunie - se extinde calea ferata de la Dorohoi pana la Redin (Rediu azi) (CF 608)
  • 1896 - 1 august - intre localitatile Larga si Redin (Rediu azi) se finalizeaza jonctiunea si astfel Iasi devine conectat feroviar direct cu Botosani (CF 608) 
  • 1900 -  se da in exploatare calea ferata ingusta Dangeni- Ripiceni cu encartament de 760 mm. Este construita pentru a deservi fabrica de zahar de la Ripiceni calea ferata este demontata dupa 1944.
  • 1986 - 1998 - un proiect abandonat in judet, calea ferata Harlau - Botosani, investitie finalizata la revolutia din 1989 in diverse stagii pe 18 km lungime cu un santier blocat in dreptul Comunie Flamanzi, comuna care la 1907 dadea startul revoluiei taranesti. (CF 610). Desi statul roman a taiat la inceputul anilor '90 traseul Harlau - Botosani de pe lista investitiilor de finalizat, in tunelul de la Harlau (899m) s-au varsat bani grei pentru a-l finaliza pe data de 12 noiembrie 1998. Tunelul Harlau s-a alaturat celorlalte 4 tunele feroviare finalizate si neexploatate din Romania: Gibei, Plostina, Rosia si Seciuri cumuland impreuna 5893m de galerie inutila.
  • 1987 - 1991 - al doilea proiect abandonat in judet este cel al caii ferate Dangeni - Saveni - Darabani. (CF 609). La revolutia de la 1989 calea ferata era finalizata partial. LA data de 5 iulie 1991 se inagureaza sectorul Dangeni - Saveni care functioneaza doar pana in anul 1994. De la Saveni linia mai era construita pe o distanta de aproximativ 10 km dar nu mai ajunge a fi pusa in exploatare vreodata.

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii

  1. Călătoria cu trenul pe calea ferată între gara Leorda până la gara Botoșani este o minunăție, chiar adineaori tocmai am călătorit cu o tipă în blue jeans cu origine în Statele Unite Ale Americii și telefon celular inteligent la buzunarul în dos, veselă, vioaie și discutativă, până la zebra cu farmacia Artemis.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu