Cai ferate din Bacau, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Bacau.

Județul Bacau a fost unul dintre primele judete din Romania care a beneficiat de avantajele unui sistem feroviar și asta datorita marelui proiect de modernizare al țării aprobat de Parlamentul României în septembrie 1866, ce prevedea construcția unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, trecând prin Pitești, București, Ploiesti, Buzău, Brăila, Galați, Tecuci, Adjud si Bacau. Costul construcției s-a ridicat la 270.000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost atribuită consorțiului german Strousberg. 
  • 1872 - 13 septembrie - se inaugureaza primele cai ferate de pe teritoriul județului pe traseul Roman - Bacau - Sascut - Adjud (C.F. 500).
  • 1884 - 22 iunie - se construieste calea ferata Adjud - Onesti - Targu Ocna. Lucrarile sunt incepute in 1875 dar intrerupte in 1876 din lipsa de fonduri. In cele din urma 8 ani mai tarziu se gasesc resursele financiare necesare si calea ferata este inaugrata. (CF 501)
  • 1885 - 15 februarie - de la Bacau se construieste calea ferata ingusta cu encartament de 1000mm pana la Piatra-Neamt. (CF 509)
  • 1893 - linia ferata Bacau - Piatra neamt este modernizata la encartament normal (CF 509)
  • 1898 - 27 noiembrie - calea ferata Adjud - Targu Ocna este prelungita pana la Comanesti (CF 501)
  • 1899 - 15 mai - din Comanesti este deschisa o noua linie catre Moinesti (CF 508)
  • 1899 - 6 septembrie - se finalizeaza jonctiunea cu regatul Austro-Ungar la Palanca prin finalizarea tronsonului Comanesti - Palanca (CF 501)
  • 1907 - calea ferata forestiera cu encartament ingust de 1000mm Onesti - Scrutaru isi incepe activitatea. Reteaua de cai ferate a ajuns in punctul maxim sa masoare peste 122km. O parte din linie este dezafectata in 1970 in momentul in care apele raului Casin rup podul din dreptul orasului Onesti. Partea montana dinspre Scutaru ramane functionala pana in anul 1994.
  • 1911 - calea ferata forestiera cu encartament ingust de 1000 mm Comanesti - Valea Asau isi incepe activitatea. Aceasta functioneaza fara intrerupere pana in 1991, cand mare parte din linie este afectata de inundatiile din acel an. Initial a functionat pe un encartament de 800mm dar odata cu extinderea aceasta a fost adaptata pentru 1000mm.
  • 1920 - calea ferata forestiera cu encartament ingust de 1000mm Darmanesti - Valea Uzului intra in exploatare. In perioada maxima de exploatare, reteaua ajunsese la 66 km lungime. Aceasta retea a fost utilizata pana in 1966 cand odata cu constructia barajului Uz a trebuit sa fie demontata. A ramas in schimb doar sectorul Darmanesti - Pagubeni care a fost normalizat si utilizat pentru exploatarea rafinariei Darmanesti.
  • 1974 - tronsonul Siculeni - Comanesti - Targu Ocna - Onesti - Adjud este electrificat. (CF 501)
  • 1975 - se realizeaza dublarea liniei de cale ferata de la Adjud pana la Suceava (CF 500)
  • 1978 - se realizeaza electrificarea sectorului Bacau - Roman Pascani - Suceava (CF 500)
  • 1980 - se electrifica si sectiunea de cale ferata dintre Adjud si Bacau (CF 500)
  • 1982 - sectorul Adjud - Onesti este extins la doua linii de cale ferata electrficate (CF 501)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii