Cai ferate din Timis, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Timis.
  • 1857 - 15 noiembrie -  prima cale ferata din judetul Timis si a doua din tara este realizata intre Timisoara si Szeged. Astazi calea ferata pleca de la Timisoara, traverseaza Jimbolia si se opreste in orasul sarbesc Kikinda (Chichinda Mare) (CF 919)
  • 1858 - 20 iulie - primul tren de calatori pleaca pe ruta Timisoara - Jasenovo - Bazias (CF 922)
  • 1870 - din Arad se desprinde la Aradul Nou calea ferata Periam - Valcani - Szeged. Sectorul Valcani - Szeged functioneaza pana in 1956 cand este desfiintat cu ocazia revoltei anticomuniste maghiare. (CF 216)
  • 1884 - Gara din Timisoara este iluminata electric pentru prima data, inainte garilor din Paris si Viena.
  • 1871 - 6 aprilie - Timisoara se conecteaza feroviar cu Arad (CF 217)
  • 1874 - din Voiteg se ramnifica o cale ferata ce ajunge pana la Brezovia.  Initial linia a avut un encartament ingust de 948mm dar in perioada 1907-1908 tronsonul Resita - Bocsa - Brezovia - Voiteg trece la encartament normal. (CF 922)
  • 1876 - 23 octombrie - se inaugureza calea ferata Timisoara - Caransebes. Ulterior in 1879 calea ferata este prelungita pana la Orsova, unde se realizeaza interconectarea cu reteaua de cai ferate din Regatul Romaniei. (CF 900)
  • 1895 - mai multe linii de cale ferata sunt deschise publicului in acest an: calea ferata Timisoara - Lorvin (CF 218), calea ferata Iohanisfield - Carpinis (CF 927) si Jebel - Boka (CF 921).
  • 1896 - de la Lornin se realizeaza legatura cu Sanicolau Mare (CF 218)
  • 1896 - 3 iulie - se inagureaza linai Gataia - Varset (Serbia) . Dupa anii 30' este dezafectata lagatura Serbia si calea ferata se opreste la Jamu Mare (CF 916A)
  • 1896 - 18 noiembrie - se finalizeaza si incepe utilizarea liniei Timisoara - Buzias (CF 918)
  • 1897 - 31 iulie - calea ferata Timisoara - Cruceni - Zrenjanin (Serbia) este inaugurata publicului, ea este intrerupta la granita cu Romania si statia Cruceni ramane una terminala in anii '30 (CF 926)
  • 1897 - De la Timisoara pleaca o linie catre Lipova ce va scurta distanta catre Alba-Iulia, evitand astfel ocolirea prin Arad a trenurilor.(CF 213).
  • 1898 - 17 seprembrie - de la Lugoj se desprinde o cale ferata care se intersecteaza cu magistrala Arad- Alba Iulia la Ilia (CF 212), se asemenea de la Lugoj se face legatura cu Buzias si de acolo pana la Varset (Serbia)
  • 1903 - se realizeaza legatura cu Ungaria pe la Cenad catre Sziged care functioneaza pana la revolutia maghiara din 1956 cand este inchisa traversarea granitei. (CF 218)
  • 1906 - 3 martie - calea ferata Jebel - Liebling este deschisa publicului. Astazi aceasta cale ferata nu mai este utilizata, ea fiind in conservare. 
  • 1908 - se realizeaza legatura feroviara Periam - Santandrei (CF 217)
  • 1910 - se construiesc mai multe conexiuni: Lorvin - Jimbolia (CF 928), Lorvin-Periam (CF 217)  si Lorvin - Nerau. (CF 217)
Initial, cetatea veche a Timisoarei era inconjurata de cale ferata. In perioada anilor '30 in urma sistematizarilor realizate in oras se desfiinteaza inelul de sud si legatura Timisoara - Deta. Linia catre Deta este mutata pe actualul traseu Gara Timisoara Nord - Gara Timisoara Sud. 
  • 1974 - prima cale ferata din judet ajunge sa fie electrificata pe ruta Timisoara - Caransebes (CF 900)
  • 1975 - se continua electrificarea liniilor de la Timisoara catre Arad si pana la granita cu Ungaria (CF 900)
  • 1983 - se modernizeaza triajul Timisoara Nord
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:

CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Jimbolia%E2%80%93Kikinda

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Stamora_Moravi%C8%9Ba

https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Timi%C8%99oara_Nord

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Caransebe%C8%99

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Cenad

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_C%C4%83rpini%C8%99%E2%80%93Ionel

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Buzia%C8%99%E2%80%93Lugoj

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Timi%C8%99oara%E2%80%93Cruceni

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Lugoj%E2%80%93Ilia

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Jebel%E2%80%93Liebling

Comentarii