Istoria cailor ferate din judetul Satu Mare.
- 1868 - guvernul ungar a acordat o concesiune consorțiului patronat de antreprenorul german evreu Bethel Henry Strousberg pentru construirea unei căi ferate de la Debrețin prin Satu Mare (pe atunci Szatmárnémeti) către Sighetu Marmației (pe atunci Máramarossziget). Anul 1870 i-a oferit lui Strousberg posibilitatea de a vinde concesiunea cu profit către un consorțiu bancar condus de Union-Bank din Viena.
- 1871 - 5 iunie - primul tronson din calea ferata Debretin - Sighetul Marmatiei este finalizat pana la Carei si intra in tara initial pe la Berveni ( CF 412) pe traseul Mateszalka - Debreten, urmand ca in 1972 sa se finalizeze o linie directa Debreten - Valea lui Mihai - Carei (CF 402).
- 1871 - 25 septembrie - al doilea tronsol al caii ferate Debretin - Sighetul Marmatiei pe sectorul Carei–Satu Mare intra in exploatare (CF 402)
- 1872 - 16 iunie - al treilea tronson al caii ferate Debretin - Sighetul Marmatiei pe sectorul Satu Mare–Buștîno este dat in functiune. Astazi, acest sector pleaca de la Satu-Mare si iese din Romania pe la Porumbesti si intra in Ucraina. (CF 402)
- 1872 - 4 decembrie - se finalizeaza al patrulea tronson din proiectul Debretin - Sighetul Marmatiei, calea ferata continua de la Buștîno in Ucraina, traverseaza raul Tisa si intra iar in Romania pe la Camulung la Tisa urmand ca in scurt timp sa soseasca in orasul de destinatie finala Sighetu Marmației. (CF 409)
- 1884 - se conecteaza Satu-Mare de Baia-Mare (CF 400)
- 1887 - Oradea se contecteaza cu Satu-Mare prin construirea tronsonului Valea lui Mihai - Episcopia Bihor (CF 402)
- 1887 - 23 decembrie - calea ferata secundara Carei–Sărmășag–Zalău (CF 412) intra in exploatare, ea urmand sa faca legatura cu Judetul Cluj prin finalizarea tronsonului Dej - Jibou (CF 400) si Jibou - Zalau (CF 412). Pe traseul Carei - Zalau, la Sărmășag se realizeaza o jontiune care este finalizata pana la Marghita (CF 413)
- 1895 - 24 martie - se inaugureaza linia de cale ferata cu encartament ingust de 760mm intre Ghilvaci -Ardud-Somcuta Mare si functiona pe o distanta de 81 de km. Sina a folosit la transportul de persoane si marfa pana in 1972 cand este retrasa din exploatare sectiunea dintre Ardudsat si Somcuta Mare, in actuala cladire a garii din Somcuta Mare fiind astazi piata localitarii. In 1980 se suspenda trenurile de calatori dintre Ardudsat si Ardud urmand ca in 1993 si cele de marfa sa fie orpite iar imediat dupa dispare si calea ferata din teren. Ultima sectiune intre Ghilvaci si Ardud isi intrerupe activitatea la 1 aprilie 1994. (CFI 415, CFI 411)
- 1899 - calea ferata Marghita - Sacuieni se finalizeaza si intra in exploatare astfel traseul dinpre Zalau spre Oradea se scurteaza semnificativ. (CF 413)
Harta liniilor de cale ferata ingusta din orasul Satu Mare intre anii 1900 si 1976 |
- 1900 - 14 iunie - se inaugureaza calea ferata cu encartament ingust 760mm, ce avea rol de a transporta pasagerii de la Ardud pana la Satu Mare si se intindea pe 29 de km. A functionat pana in anul 1976, cand a fost desfiintata si inlocuita in perimetrul orasului Satu-Mare cu o linie de tramvai iar pentru restul traseului, Satu-Mare - Ardud s-a trecut la infiintarea unor linii de autobuz.
- 1906 - 20 aprilie - calea ferata ingusta Satu Mare - Bixad a fost data in exploatare, avea encartament de 760mm si a fost normalizat in anul 1987 cand o parte din traseu a si fost modificat. Principalul rol al acestei cai ferate era sa faca legatura intre zona miniera Bixad cu industriile din Satu Mare. (CF 417)
LEGENDA:
verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie
Bibliografie:
CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986
https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Satu_Mare
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Carei%E2%80%93Zal%C4%83u%E2%80%93Jibou
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Debre%C8%9Bin%E2%80%93Sighetu_Marma%C8%9Biei
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Carei%E2%80%93Zal%C4%83u%E2%80%93Jibou
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Satu_Mare%E2%80%93Baia_Mare
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Dej%E2%80%93Jibou%E2%80%93Zal%C4%83u
https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Satu_Mare
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Carei%E2%80%93Zal%C4%83u%E2%80%93Jibou
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Debre%C8%9Bin%E2%80%93Sighetu_Marma%C8%9Biei
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Carei%E2%80%93Zal%C4%83u%E2%80%93Jibou
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Satu_Mare%E2%80%93Baia_Mare
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Dej%E2%80%93Jibou%E2%80%93Zal%C4%83u
Comentarii
Trimiteți un comentariu