Cai ferate din Harghita, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Harghita.
  • 1888 - 15 martie - la initiativa deputațiilor din Odorhei, Gábor Daniel cel tânăr și Gábor Ugron intra in exploatare linia de cale ferată pe ruta Vânători – Odorheiu Secuiesc.  Initial proiectul trebuia sa continue de la Odorheiu Secuiesc spre Izvoru Mureșului – Sândominic – Miercurea-Ciuc – pasul Ghimeș, insă ministrul transporturilor de atunci, Gábor Baross a autorizat la data de 15 decembrie 1886 doar construirea tronsonului Vânători – Odorheiu Secuiesc. (CF 308) 
  • 1897 - 5 aprilie - se inaugureaza tronsonul Sf. Gheorghe - Miercurea Ciuc (CF 400)   
  • 1897 - 18 octombrie - Regatul Ungariei deschide linia de calea ferata de la Miercurea Ciuc catre localitatea de frontiera Ghimes, urmand ca Romania sa soseasca pe 6 aprilie 1899 cu calea ferata dinspre Comanesti. (CF 400, CF 501). Se construieste Viaductul Cracau (64m inaltime si 264 lungime) si tunelul Ciumani (1223m lungime).
  • 1898 - legatura Blaj - Sovata - Praid este finalizata si intra in operatie (CF 307)
  • 1907 - 5 decembrie - de la Siculeni se deschide linie ferata pana la Gheorgheni (CF 400)
  • 1909 - orasul Gheorgheni se leaga direct de Targu-Mures prin finalizarea tronsonului de legatura Deda - Gheorgheni (CF 400)
  • 1914 - calea ferata forestiera Toplița - Bilbor - Borsec este deschisa si urmeaza a fi extinsa continuu pana in anul 1951 cand ajunge sa detina o retea de 45,5 km. Calea ferata ramane in exploatare pana in anul 1996 cand este pusa in conservare.
  • 1916 - viaductul Cracau este avariat de lupte iar grinda lui centrala fiind avariata, armataaustro-ungara monteaza o grinda provizorie ce rezista 27 de ani pana cand podul este iar avariat in cel de-al doilea razboi mondial
  • 1944 - trupele germane, aflate in retragere detoneaza viaductul Cracau. Din decembrie 1944 pana in 12 februarie 1945, constructorii romani au construit un viaduct provizoriu realizat integral din lemn (3600 mc de lemn), in paralel cu acesta s-a inceput constructia unui nou viaduct din beton armat ce a fost finalizat la 4 septembrie 1946. Noua structura a viaductului a devenit cel mai mare pod de cale ferata realizat din beton armant din Romania. 
  • 1974 - calea ferata Adjud - Siculeni este electrificata. (CF 501)
  • 1975 - se continua electrificarea de la Siculeni pana la Deda (CF 400) 
  • 1976 - de la Siculeni se electrfica linia de cale ferata pana la Brasov (CF 400)
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii