Cai ferate din Covasna, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Covasna.
  • 1891 - 11 octombrie - se inaugureaza prima cale ferata de pe raza judetului Covasna, mai exact tronsonul de cale ferata dintre Brasov si Sf. Gheorghe. (CF 400) 
  • 1892 - se da in exploatare calea ferata cu encartament ingust de 760mm: Comandau - Gara Covasna cunoscuta sub denumirea de "Planul inclinat Comandau".  Calea ferata a functionat pana in anul 1995 cand a fost scoasa din exploatare, azi a ramas functionala doar sectiunea de la Gara Covasna si pana la "planul inclinat" si este folosita de o mocanita pentru turisti. Societatea Forestiera "Ardeleana" a construit şi a exploatat un sistem de căi ferate forestiere compus din nouă linii, având în total 118, 3 km:

    1. Gara Covasna – Planul Înclinat – Comandău (1889-1891) 21, 2 km
    2. Comandău – Păpăuţi (1891-1895) 18 km;
    3. Ramificaţia Pădurea Zagon (1891-1895) 4 km;
    4. Comandău – Mica (1890-1892) 18, 8 km;
    5. Mica – Valea Bâsca Mare – C.F.F. Nehoiu (1920) 5, 2 km;
    6. Iancău – Reitec (1934-1935) 4, 5 km;
    7. Gyula – Ghiurca (1934-1935) 5, 4 km;
    8. Comandău – Valea Bâsca Mică – C.F.F. Nehoiu (1920) 19 km;
    9. Holom – Benedec – Nereju (1890 – 1895) 22, 2 km.
Mai multe detalii despre liniile inguste din Carpati pot fi descoperite in acest articol:
  • 1897 - 5 aprilie - se inaugureaza tronsonul Sf. Gheorghe - Miercurea Ciuc (CF 400)
  • 1907 - de la Targu Secuiesc se continua calea ferata pana la Bretcu (CF 404), s-a avut in plan traversarea feroviara a pasului Oituz, proiect ce nu a mai fost implementat pana in prezent.
  • 1911 - CFF Intorsura Buzaului - Crasna - Nehoiasu isi demareaza activitatea si este exploatata pana in anul 1974,  cand incep lucrarile pentru costructia barajului Siriu.
  • 1931 - 25 iunie - este finalizata linia de cale ferata Brasov - Intorsura Buzaului (CF 403), dupa 9 ani de constructie la cel mai lunlg tunel de cale ferata din Romania: tunelul Teliu (4369,5 m). Initial aceasta cale ferata trebuia sa strabata muntii si sa coboare pe valea Buzaului pentru a realiza o legatura feroviara suplimentara peste Carpati, investitie ce nu a mai apucat sa fie realizata vreodata.
  • 1976 - de la Siculeni se electrfica linia de cale ferata pana la Brasov (CF 400)
  • 2015 - gigantul austriac,Holzindustrie Schweighofer  (astazi in curs de rebranding cu noua denumire: HS Timber Group, asta ca sa scape de urmele scandalului cu furtul de lemne), conecteaza platforma celei de a cincea fabrica de prelucrare a lemnului din tara la sistemul feroviar in dreptul localitatii Reci. Holzindustrie Schweighofer a mai realizat doua conexiuni feroviare cu platformele de productie de la Sebes in 2003 si de la Radauti in 2008. (CF 404)
  • 2018 - 30 iunie - podul de piatra de la Budila este distrus de o viitura, astfel magistrala Brasov - Intorsura Buzaului (CF 403) devine inoperationala, astfel cel mai lung tunel din Romania devine inactiv.
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii