Cai ferate din Bihor, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Bihor.
  • 1858 - 22 aprilie - prima cale ferata din judetul Bihor, calea ferată Püspökladány–Oradea intra in exploatare. (CF 300)
  • 1867 - Parlamentul de la Budapesta voteazã un nou program de constructii pentru 25 de cãi ferate, intitulat Reteaua de cãi ferate din Ungaria, în care, la punctul 2, apare constructia cãii ferate Oradea – Cluj – Brasov.
  • 1868 - Societatea Cailor Ferate Maghiare de Est. condusă de antreprenorul englez Charles Waring primeste concesiunea de constructie a tronsonului Oradea – Cluj – Brasov.
  • 7 septembrie 1870 - primul tronson Oradea - Cluj este inaugurat (CF 300)
  • 1872 - de la Bekescsaba prin Salonta se realizeaza o noua conexiune spre Oradea (CF 310) 
  • 1885 - 14 mai - se inaugureaza primul tronson Oradea - Rontau - Baile Felix din proiectul Oradea - Vascau, o cale ferata ce va ajunge la 116,7 km lungime in 1887 (CF 314)
  • 1886 - 16 iunie - se da in folosinta tronsonul doi din proiectul Oradea - Vascau pe traseul Rontau - Ceica (CF 314)
  • 1887 - Debreten si Satu Mare se contecteaza cu Oradea prin construirea tronsonului Valea lui Mihai - Episcopia Bihor (CF 402)
  • 1887 - calea ferata Oradea-Gyomaendrődlina (CF 312 / MAV 127) intra in exploatare si functioneaza fara intrerupere pana in 1971 cand calea ferata dintre localitatiile de frontera Cheresig și Körösnagyharsány este ridicata din teren. Astazi tronsonul Oradea - Cheresig (CF 312) este in stare de conservare din 1997.
  • 1887 - 19 iulie -  tronsonul trei din proiectul Oradea - Vascau pe traseul Ceica - Beius este deschis circulatiei (CF 314)
  • 1887 - 14 noiembrie - tronsonul patru Beius - Vascau si cinci Rogoz - Dobresti al proiectului Oradea - Vascau este finalizat, astfel tot proiectul a fost executat intre anii 1884 si 1887 cu un cost extrem de mic, de doar 20.000 florini per kilometru. Astazi, datorita unor alunecari de teren realizate in 1994 pe segmentul Baile Felix - Rogoz - Holod, calea ferata devine impracticabila si azi multe parti ale caii ferateau ajuns valorificate ilegal la fier vechi. Intre timp s-a inchis si tronsonul Oradea Est - Baile Felix. Astazi se afla in exploatare doar tronsonul Holod - Vascau prin intermediul conexiunii Chiumeghiu - Holod (CF 316) ce a fost realizata in 1899.
  • 1899 - se realizeaza o conexiune suplimentara pe traseul Oradea - Vascau prin conectarea Holod de traseul Salonta - Bekescsaba (CF 316) urmand ca in 1924, in urma constructiei caii ferate Salonta - Chisineu-Cris sa fie demolata legatura cu Ungaria.   
  • 1900 - calea ferata forestiera ce ppornea de la combinatul de prelucrare al lemnului Ioanis si se desprindea in doua directii, spre Sohodol care a fost desfiintata in anii '70 si spre Finis care functioneaza pana in anii '90 urmand ca dupa 1999 sa fie demontate. Calea ferata functiona pe un encartament de 760mm.
  • 1912 - 1914 - se dau in exploatare 3 cai ferate forestiere u encartament de 760mm ce au ca scop alimentarea cu masa lemnoasa a fabricilor de la Beius si Sudrigiu: Beius - Budureasa, Sudrigiu - Magura si Broasa - Pietroasa. Aceste linii sunt desfintate intre 1974-1975 odata cu intrarea autoutilitarelor silvice pe rol. 
  • 1924 - legatura feroviara intre Arad si Oradea se scurteaza semnificativ prin finalizarea tronsonului Chișineu-Criș - Salonta (CF 310)
  • 1983 - calea ferata Oradea - Cluj se extinde la nivel de 2 linii pe anumite sectoare: Episcopia Bihor - Osorhei.
  • 2008 - Guvernul Romaniei ia in plan extinderea la linie dubla electrificata a intregii caii ferate Cluj-Napoca - Oradea dar criza economica globala preste proiectul din lipsa de fonduri
  • 2020 - se reiau negocierile pentru extinderea si electrficarea liniei Cluj-Napoca - Oradea 
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii