Cai ferate din Arad, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Arad.
  • 1858 - 25 octombrie - calea ferata Szolnok–Arad devine prima cale ferata din judetul Arad. Calea ferată Szolnok–Arad este electrificată și cu linie dublă de la Szolnok până la Békéscsaba și de la Curtici până la Arad. Între Békéscsaba și Curtici este cu linie simplă (CF 200 - MAV 120).
  • 1868 -  22 decembrie - intra in circulatie, prima linie de cale ferata din Transilvania si a doua  cale ferata din judetului Arad. Trenul inaugural a fost remorcat de locomotiva numărul 8 cu numele „RADNA” si a parcurs integral cei 211 kilometri care separau oraşele Arad şi Alba Iulia (CF 200). Calea ferata a fost construita de catre compania privata „Erste Siebenbürger Eisenbahn“ care in traducere inseamna: "Prima cale ferată transilvăneană" si a durat putin peste un an constructia liniei. Initial primul tren de calatori a plecat din gara Arad pe 21 August 1868, la ora 9 dimineata, remorcat de locomotiva 17 - „MAROS PORTA” dar a circulat pana la Deva, restul liniei pana la Alba Iulia fiind pusa in circulatie in ziua de 22 Decembrie 1868.
  • 1870 - din Arad se desprinde la Aradul Nou calea ferata Periam - Valcani - Szeged. Sectorul Valcani - Szeged functioneaza pana in 1956 cand este desfiintat cu ocazia revoltei anticomuniste maghiare. (CF 216)
  • 1871 - 6 aprilie - Arad se conecteaza feroviar cu Timisoara
  • 1877 - 1 februarie - Arad - Santana - Pancota - Ineu intra in exploatare (CF 310, CF 317) 
  • 1881 - traseul de la Ineu se extinde pana la Sebis (CF 317) 
  • 1882 - traseul Arad - Arad Vest - Pecica - Battonya isi incepe activitatea (CF 215) si functioneaza pana in 1956 cand este desfiintata cu ocazia revoltei anticomuniste maghiare. In perioada 1956-1960, cu sinele recuperate de la aceasta linie (in lungime de 12 km) este construita linia ferata Seitin- Nadlac.
  • 1884 - tronsonul dintre Kétegyháza și Chișineu-Criș este finalizat
  • 1887 - de la Chișineu-Criș se realizeaza legatura pana la Santana (CF 310)
  • 1889 - de la Sebis linia este continuata pana la Gurahont (CF 317) dar se realizeaza si prelungirea de la Ineu pana la Cernei
  • 1893 - 14 august - calea ferata forestiera Sebis - Moneasa cu ecartamentul de 460 mm a fost construita din initiativa contelui Wenckheim pentru a facilita exploatarea padurilor din zona Moneasa si a avut 7 statii. A fost demontata in 1961.
  • 1897 - la Lipova se construieste o jonctiune ce va scurta distanta dintre Alba-Iulia si Timisoara, evitand astfel ocolirea prin Arad a trenurilor.(CF 213)
  • 1906 - calea ferata ingusta Arad - Podgoria - Ghioroc - Pancota intra in exploatare
  • 1913 - calea ferata ingusta Arad - Podgoria - Ghioroc - Pancota devine prima cale ferata ingusta din Romania si va ramane asa pana in 1965. Ca si cale ferata ingusta aceasta este singura din Romania care a ajuns sa fie electrificata vreodata. In 1982 calea ferata trece din patrimoniul CFR in patrimoniul companiei de transport Arad urmand ca in 1983 sa introduca tramvaie urbane pe aceasta linie. In 1991 tronsoanele Ghioroc - Radna si Ghioroc - Pancota sunt inchise definitiv circulatiei feroviare.
  • 1924 - legatura feroviara intre Arad si Oradea se scurteaza semnificativ prin finalizarea tronsonului Chișineu-Criș - Salonta (CF 310)
  • 1950 - sectiunea Arad Vest - Pecica se extinde pana la Seitin (CF 215)
  • 1957 - se fnalizeaza si tronsonul Seitin - Nadlac (CF 215)
  • 1975 - se electrifica prima cale ferata din judetul Arad, pe traseul Timisoara - Arad - Curtici (CF 900, CF 217, CF 200)
  • 1982 - sectorul Arad - Zam - Simeria este integral electrficat si extins la linie dubla (CF 200), in acelasi timp sectorul Arad - Santana este doar dublat (CF 310)
  • 2012-2020 - sectorul Arad - Curtici este extins la cale dubla in anul 2013 in cadrul proiectului "Modernizarea Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h". Pe sectorul Arad - Zam lucrarile de modernizare nu sunt inca finalizate desi trebuiau sa fie gata inca din anul 2015. In momentul de fata se lucreaza la cresterea vitezei de deplasare prin marirea razelor in curbe in dreptul localitatilor Ghioroc, Soimos, Conop, Nicolae Balcescu si Halalis. 
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii