Cai ferate din Alba, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Alba.

  • 1868 -  22 decembrie - intra in circulatie, prima linie de cale ferata din Transilvania si prima cale ferata din judetului Alba. Trenul inaugural a fost remorcat de locomotiva numărul 8 cu numele „RADNA” si a parcurs integral cei 211 kilometri care separau oraşele Arad şi Alba Iulia (CF 200). Calea ferata a fost construita de catre compania privata „Erste Siebenbürger Eisenbahn“ care in traducere inseamna: "Prima cale ferată transilvăneană" si a durat putin peste un an constructia liniei. Initial primul tren de calatori a plecat din gara Arad pe 21 August 1868, la ora 9 dimineata, remorcat de locomotiva 17 - „MAROS PORTA” dar a circulat pana la Deva, restul liniei pana la Alba Iulia fiind pusa in circulatie in ziua de 22 Decembrie 1868.
  • 1871 -  20 noiembrie - este extinsa calea ferata de la Alba Iulia pana la Targu-Mures (CF 405).
  • 1872 - 8 Iulie - se finalizeaza etapa a-II-a din tronsonul Teius - Brasov cu statie la Sighisoara (CF 300), abia la  1 iunie 1873 este finalizat întregul traseu până la Brașov.
  • 14 august 1873 - tronsonul Lunca Muresului (Razboieni) catre Cluj-Napoca este finalizat si inaugurat. (CF 300)
Traseu CFI Alba-Iulia - Zlatna 1895 - 1984
  • 1895 - calea ferata Alba-Iulia - Zlatna este inaugurata, initial cu encartament ingust urmand a fi modernizata si extinsa 89 de ani mai tarziu la nivel de cale ferata cu encartament normal. (CF 210)
  • 1897 - 25 noiembrie - se inaugureaza a doua legatura a municipiului Alba-Iulia cu Sibiu prin legatura Vintu de Jos - Sebes - Cunta - Sibiu (C.F. 200)
  • 1898 - legatura Blaj - Sovata este finalizata si intra in exploatare (CF 307).

  • 1906 - legatura Sibot - Cugir este deschisa traficului de marfa si persoane. (CF 206)
  • 20 iunie 1912 - calea ferata ingusta (encartament 760mm) Turda-Abrud in lungime de 93 de km este inaugurata. Ea strabatea orasele Turda, Baia de Aries, Campeni, Rosia Montana si Abrud. Calea ferata merge in paralel cu raul Aries si traversa DN75 de 22 de ori iar de la Campeni calea ferata intra pe valea Abrudului si mergea paralel cu DN74A. Linia a fost folosita pentru transportul calatorilor cat si pentru transportul de marfa, in special lemnul exploatat in Muntii Apuseni. Trenul mergea cu maxim 40 km/h si calatoria dura in jur de 5-6 ore.
  • 1938 - tronsonul Teius - Apahida (Cluj-Napoca) este extins la 2 linii (CF 300)
  • 1940 - tronsonul Teius - Copsa Mica este extins la 2 linii (CF 300) 
  • 1978 - de la Teius prin Alba-Iulia pana la Ilia se finalizeaza extinderea liniei la cale ferata dubla (CF 300)
  • 1980 - sectorul Sebes - Cunta de pe linia Vintu de Jos - Sibiu este extins la linie dubla (CF 200)
  • 1981 - prima magistrala electrificata de pe raza Judetului Alba este pusa in exploatare pe sectorul Turda - Teius - Copsa Mica (CF 300)  
  • 1982 - a doua magistrala electrificata din judetul Alba se realizeaza pe sectorul Teius - Alba-Iulia - Arad (CF 200), in acelasi an se electrfica si sectiunea Sibot - Cugir (CF 206)
  • 1984 - calea ferata ingusta Alba-Iulia - Zlatna este modernizata la nivel de cale ferata cu encartament normal iar traseul prin mijlocul orasului este dezafectat, acum calea ferata  ocolind prin nordul orasului dupa localitatea Barabant. (CF 210)
  • 2012 - 2020 (estimat) - demareaza proiectul "Modernizarea Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h". Pe raza Judetului Alba avem modernizari pe CF 300 de la Miclasasa pana la nodul feroviar Coslariu - Teius si pe CF 200 de la nodul feroviar Coslariu - Teius pana la Sibot. In momentul de fata lucrarile sunt aproape finalizate si era de asteaptat ca receptia finala sa aibe loc in T2 din 2019 dar nu s-a reusit inca desi acesta modernizarea trebuia finalizata undeva prin anul 2015.

LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii