Cai ferate din Vrancea, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria căilor ferate din județul Vrancea.

Județul Vrancea a fost unul dintre primele judete din Romania care a putut beneficia de avantajele sistemului feroviar și asta datorită marelui proiect de modernizare a tării aprobat de Parlamentul României în septembrie 1866, ce prevedea construcția unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, trecând prin Pitești, București, Buzău, Brăila, Galați și Tecuci. Costul construcției s-a ridicat la 270.000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost atribuită consorțiului german Strousberg.

  • 1872 - 13 septembrie - se deschide prima cale ferată de pe teritoriul județului pe traseul Tecuci - Mărășești - Adjud - Bacău (C.F. 704) (C.F. 500)
  • 1881 - 30 octombrie - calea ferată Buzău - Focșani - Mărășești este finalizată și inaugurată (C.F. 500)
  • 1884 - 21 iunie - calea ferata Adjud - Targu Ocna este deschisă circulației feroviare (C.F. 501)
  • 1892 - se construiește calea ferată industrială ingustă Gugesti-Plainesti , cu encartament inițial de 695mm, ulterior modificat la 750mm in anul 1912-1913. Facea legatura intre Gugesti si castelul unui oarecare A.E.Placino.
  • 1893 - 22 septembrie - pentru a putea extinde piața de desfacere a vinurilor din zona Odobești s-a realizat calea ferata Focșani - Odobești (C.F. 503)
  • 1903 - calea ferată forestieră Chiojdeni- Motnău este pusă în funcțiune pentru a aproviziona cu bușteni fabrica de cherestea Grimm și Dorfell de la Chiojdeni (Podul Dumitreștilor).
  • 1904 - pentru a putea extinde piața de desfacere a vinurilor din zona Panciu s-a realizat calea ferata Mărășești-Panciu (C.F. 507)
harta cailor ferate forestiere din Vrancea si Buzau
Cai ferate înguste din Vrancea - Buzău
  • 1907 - calea ferată forestieră îngustă cu encartament de 760mm Marasesti-Soveja-Tulnici, ea a fost extinsă treptat la o lungime de 94 de km până în perioada anilor '70 când a fost integral dezafectată (traseul nu este identificat pe harta in totalitate)
  • 1909 - se deschide traficului calea ferata forestieră cu encartament îngust de 760 mm, Ramnicu Sărat- Chiojdeni, ce a fost utilizată în special pentru transportul cherestelei către restul țării, de la fabrica de prelucrare a lemului din Chiojdeni. Linia a fost utilizată până în anul 1965.
  • 1912 - 1965 - se dezvoltă o rețea de cai ferate forestiere cu encartament îngust de 750mm, ce sunt construite pentru a face legătura între exploatările forestiere premontane și fabrica de prelucrare a lemnului Gugești.
  • 1917 - 1977 - a fost construită calea ferată îngustă Odobești - Burca de către armata germană cu scopuri militară, inițial avea encartament de 600mm și lungă de 23 km. După 1918 este reconstruită pe encartament 760mm și folosită până în 1977 pentru exploatări forestiere.
  • 1917 - se construiște linia ferată îngustă cu encartament de 760 mm, Râmnicu Sărat - Traian de către armatele germane, in scop strategic. Avea statiile: Ramnicu Sarat Nord, Colibasi, Puiesti, Codresti, Ciorasti, Stupina, Scortaru Nou, Romanu, Scortaru Vechi si Traian. De la Codresti o ramificatie mergea pana la Salcia-Vrajitoarea-Martinesti- Bordeasca Veche. A existat un proiect de normalizare a ei, dar nu s-a realizat. In 1928 linia este abandonata. In 1942 traseul vechii linii a fost utilizat de armata romana, care a reconstruit linia, deviindu-o spre Focsani, in 1944 si acest traseu fiind abandonat.
  • 1933 - secțiunea Tecuci - Adjud este extinsă la cale ferată dublă (C.F. 500 / C.F. 704)
  • 1942 - 31 iulie - tronsonul Buzău - Mărășești este extins la linie dublă (C.F. 500)
  • 1949 - 16 octombrie - linia Făurei - Tecuci iși deschide activitatea (C.F. 600)
  • 1974 - calea ferată Adjud - Targu Ocna este electrificată (C.F. 501)
  • 1975 - sectorul Adjud - Bacău este extins la cale ferată dublă (C.F. 500)
  • 1978 - calea ferată Ploiești - Buzău - Focșani este electrificată (C.F. 500)
  • 1980 - tronsonul Adjud - Bacău este electrificat (C.F. 500)
  • 1982 - tronsonul Adjud - Onești este dublat si electrificat (C.F. 501)
  • 1986 - tronsonul dublu de cale ferată dintre Mărășești și Tecuci este electrificat (C.F. 704)
Linii de cale ferata din Romania - Vrancea

LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii