Istoria căilor ferate din județul Ialomița.
Prima cale ferată ce străbate Judetul Ialomița se construiește în același an ca și în Judetul Călărași, linia Făurei - Tăndărei. Aici întâlnim aceeași caracteristica prezenta și in Judetul Calarasi, o rețea mică de localitati (orase și sate), drept urmare o rețea slab reprezentată feroviar.
- 1886 - 21 noiembrie - se deschide prima cale ferată de pe teritoriul județului, pe traseul Făurei - Tăndărei (C.F. 702)
- 1887 - 1 iulie - caile ferate de la Tăndărei (C.F. 702) respectiv de la Ciulnița (C.F. 800) sunt extinse până în orașul Fetești.
- 1910 - 14 aprilie - o garnitură de tren pleacă de la Ploiești cu destinația Slobozia, pe noua cale ferată. Pe traseul ei, această magistrală traversează și orașul Urziceni. (C.F. 701)
- 1912 - 1 august - Slobozia Noua - Tîndărei intra în funcțiune (C.F. 701)
- 1914 - 15 aprilie - se conectează linia Slobozia - Ploiesti cu linia Slobozia - Tăndarei (C.F 701) prin intermediul celor două gări, Slobozia Veche si Slobozia Nouă
- 1943 - 11 noiembrie - calea ferată București - Urziceni - Făurei (C.F. 700) iși inițiază activitatea.
- 1943 - calea ferată Tăndărei- Giurgeni se extinde până la Dunăre, lunga de 19 km, avea 4 statii: Chirana, Gura Ialomitii, Lunca Dunarii, Giurgeni). Planul inițial prevedea o trecere feroviară suplimentară peste Dunăre în Dobrogea, plan ce nu s-a mai realizat nici până în zilele de azi, singura trecere feroviara a Dunării din dobrogea rămânând și astăzi cea de la Cernavodă.
- 1971 - sectorul București - Fetești a fost extins la linie dublă de cale ferată (C.F. 800)
- 1978 - sectorul București - Fetești este electrificat integral (C.F. 800). Tot în același an, pe sectorul Tăndărei - Fetești (C.F. 702) se introduce o a doua linie iar pe linia Ploiesti - Urziceni se realizeaza parțial dublarea liniei, pe sectoarele: Urziceni - Armășești, Ialomița-Ciorani și Draganesti - Zanoaga, ultimul sector în Jud. Prahova.(C.F. 701)
- 1980 - datorita traficului crescut de trenuri linia Urziceni - Slobozia este extinsa la linie dubla pe sectorul Căzănești - Andrășești (C.F. 701)
- 1982 - linia Tăndărei - Fetești (C.F. 702) este electrificată
- 2001 - calea ferată Tăndărei - Giurgeni este total dezafectată și valorificată la fier vechi, visul traversării Dunării pintr-un al doilea punct in Dobrogea moare o dată cu linia.
Harta căilor ferate actuale si disparute din judetul Ialomița
(descarca fisier .kmz - pentru Google Earth)
(descarca fisier .kmz - pentru Google Earth)
LEGENDA:
verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie
Bibliografie:
https://en.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne_Line_800
https://ro.wikipedia.org/wiki/Magistrala_CFR_800
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Bucure%C8%99ti-Urziceni-F%C4%83urei
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Ploie%C8%99ti%E2%80%93Slobozia
https://adevarul.ro/locale/slobozia/foto-istoria-infrastructurii-baragan-aparut-primele-sosele-cai-ferate-1_52ad7fb2c7b855ff56b8f81c/index.html
https://adevarul.ro/locale/slobozia/cfr-anulat-trenurile-ruta-slobozia-Tandarei-fetesti-500-oameni-ramas-mijloc-transport-1_51dacecbc7b855ff56180b1b/index.html
https://en.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne_Line_800
https://ro.wikipedia.org/wiki/Magistrala_CFR_800
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Bucure%C8%99ti-Urziceni-F%C4%83urei
https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_Ploie%C8%99ti%E2%80%93Slobozia
https://adevarul.ro/locale/slobozia/foto-istoria-infrastructurii-baragan-aparut-primele-sosele-cai-ferate-1_52ad7fb2c7b855ff56b8f81c/index.html
https://adevarul.ro/locale/slobozia/cfr-anulat-trenurile-ruta-slobozia-Tandarei-fetesti-500-oameni-ramas-mijloc-transport-1_51dacecbc7b855ff56180b1b/index.html
Comentarii
Trimiteți un comentariu