Istoria căilor ferate din județul Buzău.
Județul Buzau a fost de asemenea unul dintre primele judete din Romania care a putut beneficia de avantajele unui sistem feroviar și asta datorita marelui proiect de modernizare al țării aprobat de Parlamentul României în septembrie 1866, ce prevedea construcția unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, trecând prin Pitești, București, Buzău, Brăila, Galați și Tecuci. Costul construcției s-a ridicat la 270.000 de franci de aur pe kilometru și construcția a fost atribuită consorțiului german Strousberg.
- 1872 - 13 septembrie - se deschide prima cale ferată de pe teritoriul județului pe traseul Mizil - Buzău - Făurei (C.F. 500 / C.F. 702)
- 1881 - 30 octombrie - este finalizată și inaugurată calea ferată Buzău - Mărășești (C.F. 500)
- 1898 - Gara și calea ferată din Râmnicu Sărat este mutată mai aproape de oraș. Poziția inițială era prea îndepărtată de oraș și astfel gara nu era prea utilizată de cetățeni deoarece nu aveau cu ce să se deplaseze până acolo.
Orasul Ramnicu-Sarat - gara veche / gara noua |
- 1909 - 9 august - calea ferată Buzău - Nehoiașu (C.F. 504) a fost deschisă circulației de mărfuri și persoane, ea făcea parte dintr-un proiect grandios de traversare a munților. Se dorea realizarea unei legături suplimentare peste Carpați dar din nefericire, nu a ajuns a fi executată.
- 1909 - se deschide traficului calea ferata forestiera cu encartament îngust de 760mm, Ramnicu Sarat- Chiojdeni, ce a fost utilizată în special pentru transportul cherestelei de la fabrica de prelucrare a lemului din Chiojdeni. Linia a fost utilizată până în anul 1965.
- 1910 - se adaugă linie dublă de cale ferată pe traseul Ploiești - Buzău, a treia dublare de cale ferată din Romania, la acea vreme.
- 1911 - 1974 - Din orașul Nehoiu, a început construcția unei rețele de cai ferate forestiere cu encartament îngust de 760mm. Traseele au fost construite pe rutele: Nehoiu- Casoaia- Izvoru lui Ion, Valea Titileu, Nehoiu- Varlaam- Gura Basculitei, Varlaam- Lunca Frumoasa (1911), Gura Basculitei- Gura Parau- Tomosoiu (1918), Varlaam- Neharna, Ramificatia 7 Izvoare, Ramificatia Valea Neharna (1931), Izvoru lui Ion- Hehoiu, Nehoiasu- Gura Basculitei, Varlaam- Brebu- Secuiu (1943), Siriu- Fundul Vaii, Paraul Hartag- Patacu, Coltul Pietrei- Morcovoaia, Valea- Casoaia Mare si legatura cu CFF Comandau (1951-1953). În 1948 liniile sunt naționalizate și trecute în propietatea înteprinderii Forestiere de Exploatare și Transportare a lemnului Nehoiu (I.E.F.T.). În urma inundațiilor din 1969,1971,1972 o mare parte a acestui sistem este distrus și se ia decizia de a desființa și recupera integral sinele de pe întreaga rețea ce însuma 132 km.
- 1917 - se construiște linia ferată îngustă cu encartament de 760 mm, Râmnicu Sărat - Traian de către armatele germane, in scop strategic. Avea statiile: Ramnicu Sarat Nord, Colibasi, Puiesti, Codresti, Ciorasti, Stupina, Scortaru Nou, Romanu, Scortaru Vechi si Traian. De la Codresti o ramificatie mergea pana la Salcia-Vrajitoarea-Martinesti- Bordeasca Veche. A existat un proiect de normalizare a ei, dar nu s-a realizat. In 1928 linia este abandonata. In 1942 traseul vechii linii a fost utilizat de armata romana, care a reconstruit linia, deviindu-o spre Focsani, in 1944 si acest traseu fiind abandonat.
- 1942 - 31 iulie - tronsonul Buzău - Mărășești este extins la linie dublă, în același timp linia veche de la 1881, pe unde se afla gara inițială este desființată
- 1943 - 11 noiembrie - este pusă în funcțiune calea ferată Făurei - Urziceni (C.F. 700)
- 1947 - calea ferată Buzău - Făurei este extinsă la cale dublă (C.F. 700).
- 1949 - 16 octombrie - linia Făurei - Tecuci iși deschide activitatea (C.F. 600)
- 1971 - sectorul Făurei - Galați este extins la cale ferată dublă (C.F. 700)
- 1978 - calea ferată Ploiești - Buzău - Focșani este electrificată (C.F. 500)
- 1979 - tronsonul Buzău - Galați este electrificat (C.F. 700, C.F. 702)
Harta căilor ferate actuale si disparute din judetul Buzău
(descarca fisier .kmz - pentru Google Earth)
(descarca fisier .kmz - pentru Google Earth)
LEGENDA:
verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie
Comentarii
Trimiteți un comentariu