Cai ferate din Arges, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria căilor ferate din județul Argeș.

Introducerea liniilor de cale ferată în județul Arges a avut loc la doar 3 ani de la inaugurarea primei căi ferate din Regatul României și la doar 18 ani de la inaugurarea primei căi ferate de pe actualul teritoriu al României moderne.

  • 1872 - 13 septembrie - primul tren ajunge în gara Pitești la ora 12:10. Trenul a plecat din București, a strabătut 108 km în 4 ore și 40 de minute, împreună cu cele două orpiri de 13 și respectiv 10 minute din Titu și Găiești. (C.F. 901)
  • 1875 - de la Pitești, calea ferată este extinsă până la granița Țării Românești de atunci, ce se afla la Drobeta Turnu Severin și trecea prin orașele Slatina și Craiova. Astăzi tronsonul Pitesti - Craiova este unul secundar și neelectrificat (C.F. 901) iar tronsonul Craiova - Drobeta Turnu Severin face parte din magistrala principală și este electrificată (C.F. 900).
  • 1887 - tronsonul secundar Pitești - Golești - Câmpulung (C.F. 905) își deschide activitatea. 
  • 1898 - 27 noiembrie - linia regală Pitesti - Curtea de Argeș, ungă de 38,4 km intră în exploatare (C.F. 906). În aceiași zi este inaugurată și superba gară din Curtea de Argeș, clădire rămasă până astăzi în forma ei originală dar datorită întreținerii defectoase din ultimii ani, aceasta prezintă urme grave de deteriorare iar statul a gasit ca și soluție temporară, îmbrăcarea acesteia într-o pânză de șantier, imprimată cu desenul gării din perioada de glorie. Gara a fost realizată de arhitectul Giulio Magini, care în același an a mai proiectat o gară aproape identică, pe cea din Comănești. Gările au fost puse în operă sub coordonarea marele inginer Elie Radu.
  • 1905 - se inaugurează C.F.I. (calea ferata industrială) Curtea de Arges - Aref - Cumpăna, construită de catre Emil Lessel - propietar al Societatea Anonima Arges (viitoare Foresta). Principale caracteristici: lungime 38,31km, encartament 750mm, tunel de 154m (azi pe fundul lacului Vidraru), 5 statii, 113 poduri și apeducte în lungime de 638m. Calea ferata trece prin comunele Flamanzesti, Albesti, Oesti, Corbeni, Capataneni. Scopul acestei căi ferate înguste era de a facilita exploatarea forestieră din Munții Făgărași catre fabrica de cherestea din Curtea de Argeș. Calea ferată este demolată în anii '60, odată cu demararea șantierului pentru construcția barajului Vidraru.
  • 1930 - 1935 - pentru alimentarea fabricii de cherestea de la Stâlpeni, se inaugurează C.F.F. Stâlpeni - Aninoasa - Berevoiești cu ramnificații pe valea Râușor și Bratia. Linia a fost construită pe encartament de 1000mm și însuma 60km de cale ferată. Linia a fost dezafectată în 1995 și valorificată la fier vechi. 
  • 1972 - datorită cererii de ciment pe piața internă, se deschide fabrica de ciment de la Câmpulung Muscel, ce necesită extinderea liniei de cale ferată cu 14 km de la Campulung până la Argesel. Pentru finalizarea liniei, a fost necesară execuția singurului tunel (Coștița - lungime = 245m) din judetul Argeș, 
  • 1982 - tronsonul București - Golești este extins la linie dublă, până la Pitești se merge pe un singur fir.
    Viaduct Topolog - lungime 1440m - cel mai lung viaduct din Romania
     C.F. 219 (sursă foto: Google Maps - Street View)
  • 1989 - calea ferată Vâlcele (Argeș) – Bujoreni (Vâlcea) (C.F. 219) este inaugurată după 10 ani de la demararea șantierului deși nu toate lucrările erau finalizate. Ea a apărut pe harta "Mersul trenurilor" din perioada 1989 - 1994. Primele studii privind realizarea liniei au fost realizate în 1949 dar șantierul propiuzis a fost demarat doar în 1979. Avea o lungime de 39km și o multitudine de lucrări de artă, unele dintre cele mai impresionante din Romania, cele mai relevante fiind viaductul Topoloveni, cu o lungime de 1440m (cel mai lung viaduct feroviar din Romania) cu o înălțime maxima de 50m și doua dintre cele mai lungi tuneluri din Romania, Tunel Gibei (2240m - locul 4 in țară) și Tunel Ploștina (1910m - locul 5 în țară). Aceste tunele au fost executate în premieră pentru țara noastră cu scuturi total mecanizate (T.B.M.). O mica portiune in traseul căii ferate s-a surpat în zona mânăstirii Tutana la începutul anilor '90 iar linia a intrat în conservare, urmând ca în 2004, guvernul Adrian Nastase să ia decizia de a ridica toate liniile de calea ferată pentru a fi conservate, promițând că șantierul va fi redemarat și finalizat. Ghici ce, nimeni nu a mai făcut nimic de atunci și astăzi această magistrală feroviară zace în ruină iar marile investiții în infrastructură se degradează anual. S-au tot făcut analize de impact, studii peste studii dar în realitate nimic nu s-a mișcat în acest sens.
  • 2003 - pe calea ferată recent inaugurată, Campulung- Argesel circulă ultimul tren de călători, în prezent linia mai este folosită doar de marfarele ce ajung la fabrica de ciment din zonă.
  • 2013 - Gara veche din Pitești Sud, construită în 1872, este demolată la decizia Consiliului Județean Argeș, pentru a fi înlocuită de o alta ultra-modernă în condițiile în care magistrala secundară C.F. 901 și-a pierdut mai bine de 40% din numărul de călători în ultimii 25 de ani. 

LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte/poduri de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Curtea_de_Arge%C8%99

https://www.academia.edu/17025212/Istoricul_Societ%C4%83%C5%A3ii_Anonime_Arge%C5%9F_pentru_exploatarea_de_p%C4%83duri_%C5%9Fi_industria_lemnului_mai_%C3%AEnainte_E._Lessel

https://www.universulargesean.ro/istoria-primei-linii-ferate-din-arges-primul-tren-care-a-circulat-intre-pitesti-si-bucuresti-a-facut-4-ore-si-40-de-minute/

https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Pite%C8%99ti

https://adevarul.ro/locale/pitesti/gara-pitesti-fost-demolatao-noua-cladire-moderna-lua-locul-1_52676945c7b855ff566c429f/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/C%C4%83ile_Ferate_Rom%C3%A2ne_Line_900

https://adevarul.ro/locale/pitesti/reportaj-soarta-garilor-traseul-regal-pitesti-curtea-arges-bijuterii-arhitecturale-inchise-lasate-paragina-1_5a5f2b72df52022f7597d221/index.html

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_V%C3%A2lcele%E2%80%93Bujoreni_V%C3%A2lcea

https://ro.wikipedia.org/wiki/Gara_Curtea_de_Arge%C8%99

https://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_ferat%C4%83_905

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=EJMQJCgqE-Q

https://www.youtube.com/watch?v=G5hM-_Dh_AM

https://www.youtube.com/watch?v=qjsOJZ_6ek4

https://stirileprotv.ro/romania-te-iubesc/proiectul-de-peste-100-mil-fara-sine-ramnicu-valcea-valcele-calea-ferata-pe-care-ultimul-tren-a-trecut-in-1989.html

https://stirileprotv.ro/romania-te-iubesc/stiri/romania-te-iubesc/romania-te-iubesc-trenule-caruta-mica-partea-a-ii-a.html

Comentarii