LISTA TUNELURILOR FEROVIARE DIN ROMANIA

Top-ul tunelurilor (tunelelor) feroviare din Romania dupa lungime

Lista principalelor tuneluri feroviare din Romania
Primele 10 tuneluri feroviare din Romania
Peste tot gasesti topuri cu cele mai lungi tuneluri din Romania dar niciodata nu dai de o lista prea detaliata. Pana acum puteai sa le descoperi pe primele trei sau cinci si cam atat... asa ca am hotarat sa realizez prima lista, aproape completa (cred ca mi-au scapat cateva), a tunelelor de pe actualul teritoriu al tarii noastre.

De pe data de 30 iunie 2018, cel mai lung tunel din Romania - Teliu - 4369.5 m (1929) a ramas izolat si nepracticabil dupa ce viaductul Budila, ce travrersa raul Tarlung, s-a prabusit in urma viituriilor. Astfel cel mai lung tunel, functional inca, a ramas Talasmani - 3330m (1912) dar si acesta are deja probleme de structura datorita infiltratiilor si urmeaza a fi inchis circulatiei. In viitorul apropiat tunelul Maramures (Setref) va ramane cel mai lung tunel feroviar cu 2388.45 m (1949). Urmatoarele doua, cele mai lungi tunele din tara nu au apucat sa functioneze niciodata, este vorba de Gibei (2240 m) si Plostina (1910 m) de pe linia desfiintata Valcele-Ramnicu Valcea.
Lungimea tunelelor dezafectate din Romania
metri de tunel feroviar decomisionati in Romania


Romania de dupa 1989, prin conducatorii ei dibaci, a reusit sa decomisioneze 5 tuneluri noi noute, finalizate inainte de revolutie, in lungime de 5.055 m (Gibei si Plostina pe CF 219 - Valcele - Ramnicu Valcea si Rosia, Seciuri si Burlani pe linia CF 205 - Alunul - Seciurile) la care s-a mai adaugat alti 899 m in 1998 dupa finalizarea tuneleului Harlau care nu duce nicaieri pentru ca sina pana la Botosani nu a mai fost construita vreodata.

numarul de tuneluri de cale ferata din Romania
numarul de tuneluri feroviare construite in Romania
lungimea tunelelor de cale ferata din Romania si perioada de constructie
metri de tunel feroviar construiti in Romania
In 28 de ani Romania a reusit performanta de a finaliza 3 tuneluri, cel din 1998 de la Harlau (care sta nefolosit) si celelalte doua, pe magistrala 300 de la Sighisoara , din cadrul marelui proiect de infrastructura feroviara de mare viteza de pe culoarul PAN-EUROPEAN IV, inaugurate cu intarzieri insemnate si pe etape in 2018. Aici vorbim de tunelul Danes cu 969 m si tunelul Cornesti de 328 m. In 2019, tot cu intarziere si in cadrul aceluiasi proiect se asteapta finalizarea tunelului Turdas din Hunedoara cu o lungime de 780m. Toate aceste tunele au fost executate cu gabarit de 2 linii electrificate.

In cadrul proiectului de modernizare PAN-EUROPEAN IV, pe tronsonul Brasov - Sighisoara s-au inceput studiile pentru demararea lucrarilor a altor cinci tunele ce ar trebui sa fie finalizate pana in 2024: Ormenis - 6914 m, Homorod - 5095 m, Mureni - 760 m, Archita 1 - 500 m si Archita 2 - 240 m.

Alte tunele vor fi realizate in cadrul aceluiasi proiect dar vom alfa aceste informatii ulterior, in functie de momentul in care va reusi ministerul transporturilor sa finalizeze procedurile necesare licitatiilor.


Dacă vă intrebați care este județul cu cele mai multe tunele feroviare din Romania, va puteti lamuri in tabelul de mai jos.










Numarul si lungimea tunelurilor feroviare din Romania pe judete - 2018

judet numar tuneluri (total) Lungime -m- (total) numar tuneluri inactive lungime tuneluri inactive -m- numar tuneluri active lungime tuneluri active -m-

Alba 1.00 12.00 1 12.00 0 0.00

Arad 1.00 276.00 0 0.00 1 276.00

Arges 2.00 2155.00 1 1910.00 1 245.00

Bacau 2.00 511.00 0 0.00 2 511.00

Bihor 3.00 543.00 0 0.00 3 543.00

Bistrita-Nasaud 13.00 3264.00 0 0.00 13 3264.00

Botosani 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Braila 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Brasov 11.00 9283.90 2 4904.50 9 4379.40

Buzau 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Calarasi 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Caras-Severin 28.00 6916.95 7 2692.95 21 4224.00

Cluj 8.00 1568.50 0 0.00 8 1568.50

Constanta 1.00 490.00 1 490.00 0 0.00

Covasna 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Dambovita 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Dolj 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Galati 3.00 4870.00 0 0.00 3 4870.00

Giurgiu 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Gorj 35.00 7754.50 4 1455.00 31 6299.50

Harghita 3.00 1669.00 0 0.00 3 1669.00

Hunedoara 29.00 6710.20 6 1632.00 23 5078.20

Ialomita 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Iasi 5.00 3181.00 1 899.00 4 2282.00

Ilfov 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Maramures 5.00 3455.80 0 0.00 5 3455.80

Mehedinti 7.00 1112.00 0 0.00 7 1112.00

Mures 5.00 2756.00 0 0.00 5 2756.00

Neamt 1.00 95.00 0 0.00 1 95.00

Olt 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Prahova 4.00 6245.00 2 6245.00 2 0.00

Salaj 3.00 824.00 1 230.00 2 594.00

Satu Mare 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Sibiu 1.00 112.00 0 0.00 1 112.00

Suceava 3.00 3760.40 0 0.00 3 3760.40

Teleorman 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Timis 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Tulcea 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Valcea 17.00 13305.00 4 3794.00 13 9511.00

Vaslui 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

Vrancea 0.00 0.00 0 0.00 0 0.00

TOTAL 191.00 80870.25 29.00 24264.45 162.00 56605.80









Sau dupa lungimea acestora...












Lista tunelurilor feroviare din Romania - dupa lungime - 2018

nr. crt. denumire numar linii electrificat magistrala feroviara lungime -m- an P.I.F. an S.F. judet

1 Izvor - Sinaia - sapat doar 800 m 1 NU 300 5918.00 1913 nefinalizat Prahova

2 Teliu (fara acces momentan) 2 NU 403 4369.50 1929 2018 Brasov

3 Talasmani 1 NU 703 3330.00 1912
Galati

4 Setref (Maramures) 1 NU 409 2388.45 1949
Maramures

5 Gibei 1 NU 219 2240.00 1989 1990 Arges

6 Plostina 1 NU 219 1910.00 1989 1990 Arges

7 Mestecanis 2 1 DA 502 1688.00 1982
Suceava

8 Mestecanis 1 1 DA 502 1646.40 1902
Suceava

9 Ciumani 1 DA 501 1223.00 1897
Harghita

10 Carligu Mare 2 1 NU 201 1211.00 1982
Valcea

11 Carligu Mare 1 1 NU 201 1117.00 1982
Valcea

12 Danes 2 DA 300 969.00 2018
Mures

13 Movileni 1 NU 608 965.00 1896
Iasi

14 Cerna 1 NU 205 960.00 1987
Valcea

15 Mare Timis 2 1 DA 300 952.00 1941
Brasov

16 Copaceni 1 NU 205 938.00 1987
Valcea

17 Mare Timis 1 1 DA 300 937.40 1879
Brasov

18 Strapita 1 NU 900 935.65 1913 1970 Caras-Severin

19 Tunelul Mare - Gledin 1 DA 400 930.00 1942
Mures

20 Harlau 1 NU 610 899.00 1998 1998 Iasi

21 Poarta 1 1 NU 900 897.30 1878 1970 Caras-Severin

22 Poarta 2 1 DA 900 866.00 1970
Caras-Severin

23 7 Ilva - Mare 1 DA 502 856.00 1938
Bistrita

24 Berbesti 1 NU 205 845.00 1987
Valcea

25 Cristesti (Heresti) 1 DA 517 840.00 1986
Iasi

26 Cozia 2 1 NU 201 771.00 1979
Valcea

27 Filesti 1 1 DA 700 770.00 1898
Galati

28 Filesti 2 1 DA 700 770.00 1967
Galati

29 Grosi 1 NU 205 760.00 1987
Valcea

30 Dragoioasa 1 NU 409 744.00 1949
Maramures

31 Cocos 1 NU CFI 736.00 1900 1991 Hunedoara

32 Cozia 1 1 NU 201 730.00 1979
Valcea

33 Seciuri 1 NU 205 716.00 1989 1990 Gorj

34 Carligu Mic 2 1 NU 201 716.00 1978
Valcea

35 Beia 2 1 DA 300 664.00 1974
Brasov

36 9 Anina - Garliste 1 NU 925 660.00 1863
Caras-Severin

37 Banita 2 1 DA 202 656.00 1973
Hunedoara

38 Beia 1 1 DA 300 644.00 1873
Brasov

39 Carligu Mic 1 1 NU 201 617.00 1978
Valcea

40 Banita 1 1 DA 202 614.20 1870
Hunedoara

41 Carligu Mare 1 NU 201 613.00 1900 1978 Valcea

42 Manastirea Turnu - distrus 1 NU 201 592.00 1951 1978 Valcea

43 Turnu 2 NU 201 572.00 1978
Valcea

44 Dobra - sapat doar 200m 1 NU 205 550.00 1989 nefinalizat Gorj

45 Diana 1 NU 200 535.00 1908 1943 Brasov

46 37 Jiu - Strambuta (Surduc) 1 DA 202 532.00 1941
Hunedoara

47 32 Jiu - Murga Mare 1 DA 202 523.00 1948
Gorj

48 Monor 1 DA 400 496.00 1942
Bistrita

49 Rachitoberg 2 1 DA 900 496.00 1970
Caras-Severin

50 31 Jiu - Murga Mica 1 DA 202 493.00 1948
Gorj

51 Palas 2 DA 800 490.00 1902 1992 Constanta

52 33 Jiu - Zaicenii 1 DA 202 476.00 1941
Hunedoara

53 Perisani 1 NU 200 472.00 1948
Brasov

54 Rachitoberg 1 1 NU 900 465.00 1878 1970 Caras-Severin

55 Holdea 1 NU 212 450.00 1898
Hunedoara

56 Lucacesti 1 DA 502 426.00 1955
Suceava

57 5 Jiu - Ponorata 1 DA 202 413.00 1948
Gorj

58 Tufari 1 DA 900 400.00 1967
Mehedinti

59 35 Jiu - Polatiste 1 DA 202 399.00 1941
Hunedoara

60 Salard 1 DA 400 382.00 1909
Mures

61 Teliu 1 2 NU 403 380.00 1931
Brasov

62 12 Jiu - Piciorul Drogului 1 DA 202 376.00 1948
Gorj

63 Dealul Mare 1 NU 209 352.00 1944 1997 Hunedoara

64 Carligu Mic 1 NU 201 349.00 1901 1978 Valcea

65 Ciobanus 1 DA 501 342.00 1899
Bacau

66 Cojocna 1A 1 DA 300 337.00 1873
Cluj

67 Cornesti 2 DA 300 328.00 2018
Mures

68 Cojocna 1B 1 DA 300 327.00 1938
Cluj

69 23 Jiu - Noroaie 1 DA 202 313.50 1948
Gorj

70 19 Jiu - Lainici 1 DA 202 303.00 1948
Gorj

71 Stana 2 1 NU 300 300.00 1976
Salaj

72 27 Jiu - Paulis 1 DA 202 298.00 1948
Gorj

73 11 Jiu - Lespezi 1 DA 202 297.00 1948
Gorj

74 Stana 1 1 NU 300 294.00 1947
Salaj

75 8 Anina - Polamsa 1 NU 925 290.00 1863
Caras-Severin

76 28 Jiu - Carligu Caprei 1 DA 202 290.00 1948
Gorj

77 Varful Dosului B 1 DA 202 287.00 1978
Hunedoara

78 29 Jiu - Radulea 1 DA 202 286.00 1948
Gorj

79 26 Jiu - Cotor 1 DA 202 278.00 1948
Gorj

80 Varfurile 1 NU 317 276.00 1896
Arad

81 Binlaca 1 NU 300 271.00 1870
Bihor

82 Fenes 1 DA 900 269.00 1878
Caras-Severin

83 Tampa 1 DA 900 267.00 1878
Caras-Severin

84 8 Ilva 1 DA 502 245.35 1938
Bistrita

85 Costita 1 NU 905 245.00 1972
Arges

86 15 Jiu - Hategan 1 DA 202 244.00 1948
Gorj

87 Birnova 2 1 NU 600 243.00 1982
Iasi

88 Izvorul Olt 1 DA 400 240.00 1907
Harghita

89 6 Ilva 1 DA 502 238.00 1938
Bistrita

90 1 Jiu - Plesa 1 DA 202 237.00 1937
Gorj

91 Birnova 1 1 NU 600 234.00 1896
Iasi

92 Boju 2A 1 DA 300 232.00 1873
Cluj

93 Boju 2B 1 DA 300 232.00 1938
Cluj

94 Stana - distrus total 1 NU 300 230.00 1873 1944 Salaj

95 2 Jiu - Leurzeaua 1 DA 202 217.50 1941
Gorj

96 Mic 1 NU 209 216.00 1944 1997 Hunedoara

97 3 Ilva - Rosia 1 DA 502 216.00 1937
Bistrita

98 1 Ilva - Poiana 1 DA 502 215.00 1934
Bistrita

99 4 Anina 1 NU 925 215.00 1863
Caras-Severin

100 Petrila 1 NU 202 214.00 1892
Hunedoara

101 8 Jiu - Similoi 1 DA 202 212.00 1948
Gorj

102 Cheia 1 NU CFI 210.00 1945 1971 Caras-Severin

103 5 Anina 1 NU 925 209.00 1863
Caras-Severin

104 Filipa 1 DA 400 206.00 1909
Harghita

105 Alion 1 DA 900 195.00 1967
Mehedinti

106 Suncuius 1 NU 300 190.00 1870
Bihor

107 2 Anina 1 NU 925 181.00 1863
Caras-Severin

108 Lotru 1 NU 201 179.00 1897
Valcea

109 14 Jiu - Tarnita 1 DA 202 176.00 1948
Gorj

110 24 Jiu - Carligu Inchis 1 DA 202 174.50 1948
Gorj

111 4 Jiu - Feregea 1 DA 202 173.00 1941
Gorj

112 Sangeorz-Bai 1 NU 418 172.00 1907
Bistrita

113 Poieni 1 DA 501 169.00 1897
Bacau

114 9 Jiu - Dinis 1 DA 202 169.00 1948
Gorj

115 2 Ilva - Bolovan 1 DA 502 166.00 1937
Bistrita

116 Cojocna 2A 1 DA 300 163.00 1879
Cluj

117 5 Ilva 1 DA 502 161.00 1938
Bistrita

118 Sighet 1 NU 409 158.00 1947
Maramures

119 Ormindea 1 NU 209 156.00 1981 1997 Hunedoara

120 Cojocna 2B 1 DA 300 153.00 1938
Cluj

121 Varful Mandrului IIA 1 DA 202 153.00 1870
Hunedoara

122 4 Ilva - Rachita 1 DA 502 150.00 1938
Bistrita

123 30 Jiu - Plostina 1 DA 202 148.00 1948
Gorj

124 Varful Mandrului IIB 1 DA 202 148.00 1978
Hunedoara

125 Hetur 2 DA 300 147.00 1973
Mures

126 Mosu 1 DA 900 140.00 1967
Mehedinti

127 Posada Mare 1 NU 300 139.00 1872 1939 Prahova

128 Varful Dosului A 1 DA 202 138.00 1870
Hunedoara

129 9 Ilva - Mic 1 DA 502 136.00 1938
Bistrita

130 Busteni 1 NU 300 132.00 1879 1970 Prahova

131 Valisoara 1 NU 209 130.00 1980 1997 Hunedoara

132 Vistea (Valea Rea) 1 NU 409 129.00 1949
Bistrita

133 Rosia 1 NU 205 128.00 1989 1989 Gorj

134 Mic Predeal 2 1 DA 300 126.00 1940
Brasov

135 Pestera Bolii A 1 DA 202 126.00 1870
Hunedoara

136 38 Jiu 1 DA 202 123.00 1941
Hunedoara

137 Coltan 1 NU 922 118.00 1874
Caras-Severin

138 3 Anina 1 NU 925 117.00 1863
Caras-Severin

139 Mic (Dragos-Voda) 1 NU 409 114.35 1949
Maramures

140 Bahna 1 DA 900 113.00 1967
Mehedinti

141 Apoldu de Sus 1 NU 200 112.00 1869
Sibiu

142 Mic Predeal 1 1 DA 300 104.00 1879
Brasov

143 Crivadia 1 DA 202 102.00 1870
Hunedoara

144 Morii 2 NU 403 100.00 1931
Brasov

145 13 Jiu - Dragalina 1 DA 202 98.00 1948
Gorj

146 DN66 B 1 DA 202 96.00 1978
Hunedoara

147 Tasca 1 NU 509 95.00 1976
Neamt

148 Paraul Vadului 1 NU 201 95.00 1902
Valcea

149 25 Jiu - Zaicerii 1 DA 202 92.00 1948
Gorj

150 Varful Tatarului B 1 DA 202 92.00 1978
Hunedoara

151 Vir 1 DA 900 92.00 1967
Mehedinti

152 1 Anina 1 NU 925 91.00 1863
Caras-Severin

153 ? 1 NU CFI 90.00 1910 1971 Caras-Severin

154 Pestera Bolii B 1 DA 202 90.00 1978
Hunedoara

155 Virciorova 1 DA 900 89.00 1967
Mehedinti

156 6 Jiu - Boloz 1 DA 202 86.00 1948
Gorj

157 39 Jiu 1 DA 202 86.00 1941
Hunedoara

158 Imbronie 1 NU 409 83.65 1949
Bistrita

159 Baba 1 DA 900 83.00 1967
Mehedinti

160 Vadul Crisului (Pestera) 1 NU 300 82.00 1870
Bihor

161 20 Jiu - Borzii Vineti 1 DA 202 82.00 1948
Gorj

162 ? 1 NU CFI 80.00 1910 1971 Caras-Severin

163 36 Jiu - Fabian 1 DA 202 79.00 1941
Hunedoara

164 Varful Tatarului A 1 DA 202 74.00 1870
Hunedoara

165 Buru 1 NU CFI 73.50 1912 1997 Cluj

166 14 Anina 1 NU 925 64.00 1863
Caras-Severin

167 21 Jiu - Darma Bradului 1 DA 202 62.50 1948
Gorj

168 Cotlan 1 NU 922 62.00 1879
Caras-Severin

169 3 Jiu - Trantor 1 DA 202 62.00 1948
Gorj

170 Burlani 1 NU 202 61.00 1989 1990 Gorj

171 6 Anina 1 NU 925 57.00 1863
Caras-Severin

172 Posada Mica 1 NU 300 56.00 1872 1939 Prahova

173 DN66A 1 DA 202 56.00 1978
Hunedoara

174 7 Anina 1 NU 925 53.00 1863
Caras-Severin

175 11 Anina 1 NU 925 53.00 1863
Caras-Severin

176 17 Jiu - Rece 1 DA 202 53.00 1948
Gorj

177 Surducu Mare 1 NU 923 52.00 1909
Caras-Severin

178 Boju 1(A+B) 2 DA 300 51.00 1947
Cluj

179 Tisa 1 NU 409 51.00 1960
Maramures

180 16 Jiu - Locuri Rele 1 DA 202 49.00 1948
Gorj

181 7 Jiu 1 DA 202 46.00 1978
Gorj

182 Varful Mandrului I (A+B) 2 DA 202 44.00 1978
Hunedoara

183 34 Jiu 1 DA 202 43.00 1941
Hunedoara

184 Tulea 1 NU CFI 42.00 1900 1990 Hunedoara

185 12 Anina 1 NU 925 42.00 1863
Caras-Severin

186 13 Anina 1 NU 925 36.00 1863
Caras-Severin

187 10 Anina 1 NU 925 26.00 1863
Caras-Severin

188 18 Jiu 1 DA 202 25.00 1948
Gorj

189 22 Jiu - Trecere orin Stanca 1 DA 202 22.50 1948
Gorj

190 La Pini 1 NU CFI 15.00 1945 1971 Caras-Severin

191 Valea Ariesului 1 nU CFI 12.00 1912 1997 Alba

TOTAL 74402.25













*  tunelurile nefinalizate nu au fost luate in calculul total

** datele pot fi usor diferite fata de varianta oficiala:

- la denumiri, acolo unde nu am gasit suficiente date am dat denumirea localitatilor sau a formelor de relief apropiate.
- la lungimi pot exista oscilatii datorita masuratorilor empirice realizate (acolo unde nu am avut info oficiale). Sunt si tuneluri cu date oficiale care nu corespund cu realitatea din teren.
- la ani, pot fi diferiti de datele reale, am aproximat in functie de anul de inaugurare al tronsoanelor.

Acronime: 

P.I.F. - an punere in functiune
S.F. - an scoaterie din functiune
C.F.I. - cai ferate inguste

Bibliografie:  Constructii pentru Transporturi in Romania 1881-1981,  D. Iordanescu, C. Georgescu - 1986

Comentarii

Trimiteți un comentariu