Istoria cailor ferate din judetul Tulcea.
Judetul Tulcea a fost ultimul judet din Romania care a beneficiat de un sistem feroviar si detine cei mai putini kilometrii de cale ferata din tara. Reteaua este integral neelectrificata.
Numar gari/halte functionale in 2020 | 9 | |||
Numar gari/halte dezafectate 1854-2020 | 0 | |||
metrii liniari | ||||
Lungime retea in 1985 | 166,242 | |||
Lungime retea in 2020 | 121,175 | |||
Linii electrificate 2020 | - | 0% | ||
Linii neelectrificate 2020 | 121,175 | 100% | ||
Densitate retea in 2020 m/km2 | 14 | |||
Linii principale in 2020 | 75,381 | 62% | ||
Linii secundare in 2020 | 25,196 | 21% | ||
Linii industriale in 2020 | 20,598 | 17% | ||
Lungime retea dezafectata 1985-2020 | 45,067 | -27% | ||
Linii principale dezafectate 1985-2020 | - | |||
Linii secundare dezafectate 1985-2020 | 3,475 | 8% | ||
Linii industriale dezafectate 1985-2020 | 26,446 | 59% | ||
Linii industriale inguste dezafectate 1985-2020 | 15,146 | 34% | ||
- 1911-1912 - calea ferata Medgidia - Tulcea (C.F. 804) ajunge doar pana la Cogealac (55km din cei 145km preoiectati). Inca din 1897 s-a dorit legarea feroviara a orasului Tulcea cu restul retelei, primul proiect prevedea legarea directa cu Constanta dar datorita crizei economice de la inceput de secol a fost abandonat. A urmat varianta Dorobantu - Tulcea in 1909 dar toate demersurile sunt amanate din cauze politice pana in 1910 cand se stabileste ca traseul sa plece din Medgidia si se demareaza studiile necesare.
- 1916 - octombrie - lucrarile ajung pana in zona Istria (63km) si sunt sistate pe fondul intrarii tarii in razboi.
- 1919 - 1 august - linia este extinsa pana la Baia (83km) si astfel Constanta si sudul Dobrogei poate fi alimentata cu lemne din padurea Babadag deoarece podul de cale ferata de pe bratul Borcea era distrus si toata zona izolata de retul tarii.
- 1925 - calea ferata ajunge cu intarziere la Babadag deoarece in zona padurii, la Acairac, pe 1200m au trebuite realizate transee, ce au necesitat excavarea a 70.000 m3 de argila compacta , foarte dura.
- 1938 - 25 martie - se finalizeaza sectorul Babadag - Tulcea. Traseul este usor modifica fata de proiectul initial, se elimina din proiect tunelul din zona cataloi (950m), optand pentru o succesiune de curbe cu pante si rampe destul de inclinate.
LEGENDA:
verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie
Bibliografie:
CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986
Comentarii
Trimiteți un comentariu