Cai ferate din Constanta, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Constanta.

  • 1860 -  4 octombrie - se inaugureaza prima linie de cale ferata din Dobrogea dar si din imperiul Otoman. La acea vreme, Dobrogea era sub ocupatie straina si avea sa ramana asa pana in 1878. Concesiunea este castigata in septembrie 1857 de catre inginerul Britanic, John Trevor Barkley si in mai putin de 3 ani reuseste sa finalizeze investitia. Odata finalizata lucrarea, granele dobrogei isi vor gasi usor calea catre portul Constanta.
  • 1882 - 10 decembrie, linia ferata Cernavoda - Constanta alaturi de materialul rulant (8 locomotive, 30 de vagoane de calatori si 100 vagoane de marfa) este cumparata de la comapnia engeza DBSR si intra in posesia Cailor Ferate Romane.
  • 1890 - 9 octombrie - se aseaza piatra de temelie pe santierul Fetesti - Cernavoda, primul priect de traversare feroviara a Dunarii de pe teritoriul tarii.
Calea ferata in portul Constanta la 1895.
  • 1895 - 27 noiembrie - calea ferata Fetesti - Cernavoda - Saligny este inaugurata oficial. De acum trenurile vor circula neintrerupt de la Constanta la Bucuresti si invers. Anghel Saligny construieste podurile Dunarea cu o lungime de 1661.90 m si Borcea cu o lungime de 970.00m. De esemenea a mai existat un pod - Iezer, ce  permitea scurgere apelor de inundație peste balta Iezerului pe insula Borcea. Acesta a avut o lungime totala de 1455,20 m. Acesta a fost desființat în anul 1969 în urma desecării bălții și înlocuit cu un terasament de rambleu.
Tunel Carol I (Palas) - 1900
  • 1902 - Tunelul Palas (Carol I - initial), proiectat de catre Anghel Saligny intra in operare. Acesta avea rolul de a facilita tranzitul de trenuri catre si dinspre port. Tunelul subtraverseaza cartierul Abator din Constanta pe o lungime de 490m.
  • 1912 - calea ferata Medgidia (Dorobantu) - Tulcea (145 km) este finalizata partial pana la Cogealac (55km). In 1915 linia inainteaza pana la Istria (63km) si de acolo santierul intra in conservare in 1916 datorita razboiului.
  • 1915 - 2 ianuarie. calea ferata Medgidia - Bazargic (Dobrich) (C.F. 803) - 116km este finalizata si deschisa. Odata cu castigarea Cadrilaterului in urma pacii de la 10 august 1913, se urgenteaza constructia caii ferate Medgidia - Bazargic. In 1912, calea ferata ajungea doar pana la Cobadin (33km) dar cu resursele si personal prioritar alocat, acestia reusesc sa construiasca calea ferata in timp foarte scurt.
  • 1916 - octombrie, in urma retragerii, trupele romanesti detoneaza podul Borcea de peste Dunare si astfel Dobrogea ramane izolata feroviar pana in anul 1921 cand reparatia este incheiata.
  • 1919 - 1 august - linia Medgidia - Tulcea este prelungita de la Istria pana la Hamangia (83km), chiar pana la padurea Babadagului. Datorita pierderii podurilor de peste Dunare, Constanta si sudul Dobrogei au ramas cu o aprovizionare deficiatara de lemne pentru constructie si incalzit aproape 3 ani.
  • 1925 - 1 octombrie - calea ferata Medgidia - Tulcea ajunge cu greu pana la Babadag, de aici santierul va sta blocat inca o perioada foarte lunga de timp pana in 1935.
  • 1927 - calea ferata este extinsa de la Constanta pana la Eforie Sud. In vreme aceea calea ferata pleca drept de la Agigea, nu cotea ca sa traverseze Canalul Dunare - Marea Neagra si continua pana la Eforie Sud pe langa plaja. Linia ajungea pe traseul actual in zona plajei Techirghiol.
  • 1931 - magistrala feroviara Cernavoda - Constanta (C.F. 800) este extinsa la doua linii
  • 1938 - 25 martie - in sfarsit, dupa apropape 30 de ani de la demararea proiectului, primele trenuri sosesc si la Tulcea (C.F. 804).
  • 1938 - de acum inainte turismul ia avant pe litoralul romanesc, calea ferata ajunge pana la Mangalia. Tot in acelasi an este construita si linia Constanta - Mamaia (pana la Hotel Rex), traseul acesteia se intindea dealungul Bulevardului Mamaia si din zona Perla continua pe langa bulevardul de promenada in lungul plajei.
  • 1944 - 10 august - bombardamentele aliate lovesc podul Dunarea in dreptul nodului 7, avarind puntea inferioara, reparatia realizandu-se cu mari eforturi pana la finalul anului.
  • 1949 - calea ferata Dorobantu - Navodari - Ovidiu isi demareaza activitatea
  • 1960 - 15 mai - este inaugurata noua gara de calatori in Constanta.
  • 1978 - se electrifica integral calea ferata Bucuresti - Constanta
  • 1987 - noile poduri peste bratele Dunarea si Borcea sunt inaugurate. Santierului Canal Dunare-Marea Neagra si centrala atomoelectrice de la Cernavoda impun modificarea partiala a traseului vechi al magistralei ferovire. 
  • 1992 - Tunelul feroviar Palas din cartierul Abator al orasului Constanta, care a permis accesul trenurilor catre portul Constanta inca din 1900 este inchis circulatiei. In 2012 tunelul este drenat datorita riscului de prabusire al blocurlor din proximitate, odata cu aceasta interventie calea ferata este scoasa de pe acesta linie.


LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
albastru - cai ferate dezafectate inainte de 1985
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Comentarii