Istoria cailor ferate din judetul Mures.
- 1871 - 20 noiembrie - este finalizata prima cale ferata de pe teritoriul actualului Judet Mures. Calea ferata venea de la Alba Iulia si avea destinatia la Targu-Mures (CF 405).
- 1872 - 8 Iulie - se finalizeaza etapa a-II-a din tronsonul Teius - Brasov cu statie la Sighisoara (CF 300), abia la 1 iunie 1873 este finalizat întregul traseu până la Brașov.
- 1886 - se continua calea ferata din Targu-Mures pana la Reghin (CF 405) si tot in acelasi an este finalizata linia Ludus - Bistrita (CF 406).
- 1888 - din Statia Vanatori se desprinde lagatura cu calea ferata catre Odorheiu Secuiesc (CF 308)
- 1898 - legatura Blaj - Sovata este finalizata si intra in operatie (CF 307), tot in acelasi an, spre final se inaugureaza, cu o intarziere seminificativa datorita inundatiilor din 1895, calea ferata ingusta Sighisoara - Agnita.
- 1905 - de la Reghin se continua calea ferata pana la Deda (CF 405)
- 1909 - se finalizeaza legatura dintre Targu-Mures (Deda) si Gheorgheni (CF 400)
- 1915 - se inaugureaza un sistem de cai ferate inguste cu encartament de 760mm (un sistem secundar) (CF 407-408), care sa conecteze principalele localitati din jurul Targu-Mures, pentru a realiza schimburile de marfuri si persoane intr-un mod facil. Numele companiei care a administrat acest sistem era: “Societatea Căilor Ferate de Interes Local Mureș-Turda” si a fost dezvoltata cu capital privat. Au existat trei tronsoane: Târgu Mureș – Sovata (82km), Târgu Mureș – Band (Mezőbánd) – Iuda (Kolozsnagyida) (81km) și respectiv Band – Miheșu de Câmpie (21km). Acest sistem de linii ferate a rezolvat problema transportării produselor din zăcămintele de sare de la Praid, pădurile de pe valea Nirajului, a cerealelor și animalelor din Câmpia Bandului, Miheșului și Tecii, mărfuri dorite nu numai în zona Transilvaniei, dar și la Budapesta și Viena.
mocăniţa, urcând dealul la Comlod în 1993. Sursa: https://mocanitatransilvaniei.ro |
- 1942 - calea ferata Saratel - Deda intra in exploatare pentru a deservi trenurile Axei in timpul razboiului iar in momentul in care Romania a schimbat partile trecand de partea Aliantei, inginerii germani au distrus cea mai mare parte a acestei legaturi ea fiind reconstruita ulterior de Romani.
- 1965-1969 - se inchide circulatiei CFI Sighisoara - Agnita datorita conditiilor grele de transport peste dealuri si a instabilitatii acestora.
- 1974 - magistrala CF 300 - Copsa Mica - Sighisoara - Brasov este extinsa la 2 linii.
- 1975 - magistrala CF 400 - Gheorgheni - Deda este electrificata (prima linie electrificata din judet).
- 1978 - se continua electrificarea pe tronsonul CF 400, Deda - Dej.
- 1981 - intrebul tronson Cluj-Napoca - Blaj - Brasov este electrificat.
- 1997 - sistemul de CFI Targu Mures CF 407 si CF 408 este trecut in conservare datorita randamentului scazut.
- 2010 - liniile CFI Targu-Mures sunt concesionate firmei SC Indormur Exim SRL din Târgu Mureş pentru a o transforma într-o linie turistică din nefericire pana astazi majoritatea liniilor au fost furate si valorificate, rămânând o singură porţiune de 35 km între Râciu (Mureş) şi Teaca (Bistriţa-Năsăud).
LEGENDA:
verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie
Bibliografie:
Comentarii
Trimiteți un comentariu