Cai ferate din Mures, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Mures.

  • 1871 -  20 noiembrie - este finalizata prima cale ferata de pe teritoriul actualului Judet Mures. Calea ferata venea de la Alba Iulia si avea destinatia la Targu-Mures (CF 405).
  • 1872 - 8 Iulie - se finalizeaza etapa a-II-a din tronsonul Teius - Brasov cu statie la Sighisoara (CF 300), abia la  1 iunie 1873 este finalizat întregul traseu până la Brașov.
  • 1886 - se continua calea ferata din Targu-Mures pana la Reghin (CF 405) si tot in acelasi an este finalizata linia Ludus - Bistrita (CF 406).  
  • 1888 - din Statia Vanatori se desprinde lagatura cu calea ferata catre Odorheiu Secuiesc (CF 308)
  • 1898 - legatura Blaj - Sovata este finalizata si intra in operatie (CF 307), tot in acelasi an, spre final se inaugureaza, cu o intarziere seminificativa datorita inundatiilor din 1895, calea ferata ingusta Sighisoara - Agnita.
  • 1905 - de la Reghin se continua calea ferata pana la Deda (CF 405)
  • 1909 - se finalizeaza legatura dintre Targu-Mures (Deda) si Gheorgheni (CF 400)
    764.159-TgM-13.10.1993-i
    mocăniţa, urcând dealul la Comlod în 1993.
    Sursa: https://mocanitatransilvaniei.ro
  • 1915 - se inaugureaza un sistem de cai ferate inguste cu encartament de 760mm (un sistem secundar) (CF 407-408), care sa conecteze principalele localitati din jurul Targu-Mures, pentru a realiza schimburile de marfuri si persoane intr-un  mod facil. Numele companiei care a administrat acest sistem era:  “Societatea Căilor Ferate de Interes Local Mureș-Turda” si a fost dezvoltata cu capital privat. Au existat trei tronsoane: Târgu Mureș – Sovata (82km), Târgu Mureș – Band (Mezőbánd) – Iuda (Kolozsnagyida) (81km) și respectiv Band – Miheșu de Câmpie (21km). Acest sistem de linii ferate a rezolvat problema transportării produselor din zăcămintele de sare de la Praid, pădurile de pe valea Nirajului, a cerealelor și animalelor din Câmpia Bandului, Miheșului și Tecii, mărfuri dorite nu numai în zona Transilvaniei, dar și la Budapesta și Viena.
  • 1942 - calea ferata Saratel - Deda intra in exploatare pentru a deservi trenurile Axei in timpul razboiului iar in momentul in care Romania a schimbat partile trecand de partea Aliantei, inginerii germani au distrus cea mai mare parte a acestei legaturi ea fiind reconstruita ulterior de Romani.
  • 1965-1969 - se inchide circulatiei CFI Sighisoara - Agnita datorita conditiilor grele de transport peste dealuri si a instabilitatii acestora.
  • 1974 - magistrala CF 300 - Copsa Mica - Sighisoara - Brasov este extinsa la 2 linii. 
  • 1975 - magistrala CF 400 - Gheorgheni - Deda este electrificata (prima linie electrificata din judet).
  • 1978 - se continua electrificarea pe tronsonul CF 400, Deda - Dej.
  • 1981 - intrebul tronson Cluj-Napoca - Blaj - Brasov este electrificat.
  • 1997 - sistemul de CFI Targu Mures CF 407 si CF 408 este trecut in conservare datorita randamentului scazut.
  • 2010 - liniile CFI Targu-Mures sunt concesionate firmei SC Indormur Exim SRL din Târgu Mureş pentru a o transforma într-o linie turistică din nefericire pana astazi majoritatea liniilor au fost furate si valorificate, rămânând o singură porţiune de 35 km între Râciu (Mureş) şi Teaca (Bistriţa-Năsăud).


LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie


Comentarii