Cai ferate din Hunedoara, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Hunedoara.

  • 1868 -  22 decembrie - intra in circulatie, prima linie de cale ferata din Transilvania si prima cale ferata din judetului Hunedoara. Trenul inaugural a fost remorcat de locomotiva numărul 8 cu numele „RADNA” si a parcurs integral cei 211 kilometri care separau oraşele Arad şi Alba Iulia (CF 200). Calea ferata a fost construita de catre compania privata „Erste Siebenbürger Eisenbahn“ care in traducere inseamna: "Prima cale ferată transilvăneană" si a durat putin peste un an constructia liniei. Initial primul tren de calatori a plecat din gara Arad pe 21 August 1868, la ora 9 dimineata, remorcat de locomotiva 17 - „MAROS PORTA” dar a circulat pana la Deva, restul liniei pana la Alba Iulia fiind pusa in circulatie in ziua de 22 Decembrie 1868.
  • 1869 - este finalizat santierul CFI Petrosani - Petrila, ce facilita transportul carbunelui din mina Petrila pana la triajul din Petrosani. In 1892 linia ingusta este extinsa pana la mina Lonea.
  • 1870 - 28 august - se finalizeaza legatura feroviara secundara dintre Simeria si Petrosani (CF 202) (important bazin carbonifer inca din acele vremuri), 
  • 1884 - 1 iunie - linia ferata in lungime de 15 km ce leaga Siemria de Hunedoara (CF 207) intra in functiune.
  • 1892 - de la Petrosani se extinde o cale ferata pana la Lupeni (CF 214), pentru a inlesni preluare carbunelui din Valea Jiului.
  • 1896 - 6 decembrie - orasul aurifer Brad este conectat cu Aradul prin lina secundara Santana - Brad (CF 317), constructia s-a desfasurat pe o perioada de 20 de ani datorita problemelor financiare, intre 1876 si 1896 si are o lungime de 144 km. Gara din Municipiul Brad se afla in starea originala din 1896 si are o arhitectura unica in Romania, constructie asemeanatoare se mai poate regasi in orasul Tirol din Austria. Gara a fost declarata monument istoric (codul LMIHD-II-m-B-03-265) si a avut sansa de a intra intr-o procedura de restaurare din 2016.
  • 1898 - 17 seprembrie - este initiata linia Ilia - Lugoj in lungime de 83km (CF 212).
  • 1907 - CFI Criscior - Brad in lungime de 7km este inaugurata cu scopul de a transporta crabune si muncitori catre statia electrica si mina de aur Barza.
  • 1909 - 1 mai - se da in exploatare si sectiunea Bouțari - Hateg - Subcetate (C.F. 917 - CF 211). Datorita declivitatii foarte mari de pana la 50mm/m, pe distanta Bouțari-Sarmizegetusa, circulația trenurilor se efectua pe linie cu cremalieră. tracțiunea a fost asigurată pe întreaga distanță de locomotive cu abur.
  • 1912 - datorita traficului intens de pe Valea Jiului, la Petrosani se construieste un nou depou de locomotive. Cladire remizei va avea 22 de linii ce converg spre placa de intoarcere care pana in 1949-1950 a fost manipulata manual. Din 1950, placa de intoarcere este actionata de un motor electric si este inca functionala si in zilele noastre. 
  • 1950-1960 - Combinatul Siderurgic Hunedoara este conectat la reteaua de cale ferata Hunedoara - Simeria (CF 207), lungimea totala a acestor linii depasind 150km. Astazi cea mai mare parte a retelei a fost demontata si vanduta la fier vechi odata cu distrugrea totala a combinatului.
  • 1945 - se incepe exploatarea partiala a tronsonului III al liniei Brad - Mintia (CF 209) pe sectiunea Mintia - Stoeneasa.
  • 1948 - 31 octombrie - calea ferata Bumbesti-Livezeni este iangurata. 35 de viaducte si 39 de tuneluri alaturi de numeroase ziduri de sprijin in doar 31km face ca acest tronson sa fie cel mai complex traseu feroviar de pe teritoriul Romaniei. Lucrarile demareaza in 1886 din localitatea Filias si ajunge in 1888 la Targu-Jiu iar abia in 1916 linia este prelungita pana la Bumbesti. In perioada 1924-1931 se mai inainteaza cu alti 4km dinspre Bumbesti. Dupa 6 ani de pauza lucrarile sunt reluate in 1937 pana in 1941. In 1945 sistemul socialist avea realizat 50% (14km din totalul de 31km) din lucrare de catre capitalisti, 9 km dinspre Bumbesti si 5km dinspre Livezeni. Transformand santierul in prioritate nr I, sub conducerea lui Gheorghiu Dej in intervalul 1 aprilie 1948 - 22 octombrie 1948 (6 luni), este finalizata diferenta de 17km nefinalizata cu sudoarea a 27.988 de muncitori adunati din toate colturile tarii mai cu voia sau fara voia lor.
  • 1961 - intra in exploatare tronsonul I al liniei Brad - Mintia (CF 209) pe sectiunea Brad - Dealu Fetii
  • 1963 - se reiau si se finalizeaza lucrarile pe tronsonul III al liniei Brad - Mintia (CF 209) pe sectiunea Mintia - Stoeneasa.
  • 1973-1975 - se realizeaza electrificarea caii ferate Simeria - Petrosani (CF 202) 
  • 1978 - tronsonul de cale ferata dotat cu cremaliera, Bouțari - Sarmizegetusa (C.F. 211) este închis circulației trenurilor de călători.
  • 1978 - sectiunea Ilia - Alba Iulia este extinsa la doua linii inca nelectrificate in acea perioada. Sectiunea Simeria - Petrosani (CF 202) este extinsa la doua linii, amandoua electrificate.
  • 1982 - se realizeaza electrificarea caii ferate - Arad - Simeria - Alba Iulia   
  • 1984 - se realizeaza electrificarea caii ferate - Simeria - Hunedoara  (CF 207) dar si a caii ferate Petrosani - Lupeni
  • 1987 - 11 decembrie: dupa 49 de ani de la demararea lucrarilor, calea ferata Brad - Mintia (CF 209) este complet finalizata, cel mai dificil tronson Stoeneasa - Dealu Fetii cu o diferenta de nivel de 164m este inaugurat. Primele lucrari se demareaza in 1939 si sunt intrerupte in 1946. O parte, pana la Pestera, este finalizata in 1961-1963 iar restul traseului , pana la Brad, reintra in executie abia in anul 1979.
  • 1997 - dupa doar 9 ani de exploatare, calea ferata Brad - Mintia (CF 209) este inchisa datorita unor alunecari de teren (pe o distanta de doar 25-30m !!! in zona Pestra). Astazi calea ferata este total devastata si fara perspective de reorganizare. Functionala a ramas doar sectiunea Mintia - fabrica de ciment Chiscadaga.
  • 1998 - CFI Brad - Criscior este inchisa circulatiei.
  • 2001 - CFI Brad - Criscior este salvata de catre un investitor strain si transformata in traseu de mocanita www.cfi.ro pentru vizualizarea programului de lucru.
  • 2010 - traficul feroviar de calatori Brad - Sebis - Santana - Arad (CF 317, CF 310) a fost preluat de compania privata RegioTrans.


LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
galben deschis - semituneluri cu estacade
bleu - cai ferate inguste dezafectate
maro deschis - tuneuri de cai ferate abandonate
kaki - viaducte de cai ferate abandonate
maro inchis - cai ferate inguste neelectrificate
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tuneluri de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:


















CONSTRUCTII PENTRU TRANSPORTURI IN ROMANIA ( 1881-1981) , VOL I - II DE D. IORDANESCU , C. GEORGESCU , 1986




Comentarii