Cai ferate din Sibiu, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Sibiu.

  • 1872 - pe 11 octombrie se inaugureaza prima cale ferata din Judetul Sibiu, magistrala se desprinde din zona orasului Teius si are ca traiectorie destinatia Brasov dar in prima etapa ajuge doar la Sighisoara (C.F. 300). La Copsa Mica se realizeaza o bifurcatie ce aduce calea ferata si la Sibiu (C.F. 208). Gara din Sibiu dateaza initial din aceiasi perioada dar datorita cresterilor de trafic constante ea a suferit extinderi permanente.
  • 1892 - la 13 septembrie - se inaugureaza tronsonul Sibiu - Avrig (C.F. 200), urmand ca la nici 2 luni. pe 22 noiembrie sa se inagureze si prelungirea pana in Fagaras. Datorita dificultatilor de executie al tronsonului Fagaras-Brasov, linia ajunge in orasul de sub Tampa abia in anul 1908.
  • 1894 - intra in exploatare linia de cale ferata ce duce la Cisnadie. 
  • 1897 - se da in exploatare prima sectiune din calea ferata Sibiu - Ramnicu Valcea, pana la granita Austro-Ungariei cu Regatul Romaniei. prin Pasul Turnului Rosu.
  • 1897 - 25 noiembrie - se inaugureaza a doua legatura cu Alba-Iulia prin legatura Sibiu-Cunta-Vintu de Jos (C.F. 200)
  • 1898 - calea ferata ingusta Sighisoara - Agnita (C.F.I. 204) se finalizeaza si intra in exploatare, dupa 3 ani de la de la demarearea lucrarilor.
  • 1902 - se finalizeaza si inagureaza tronsonul de cale ferata ce traverseaza Valea Oltului. Sibiu-ul se conecteaza feroviar pentru prima data cu Ramnicu Valcea.
  • 1910 - se extinde calea ferata ingusta (C.F.I. 204) Agnita pana la Sibiu, pe o lungime de 62 de km. Trenurile traversau orasul Agnita pe strada principala si imparteau strada cu masinile, carutele si pietonii. De asemenea, in acelasi an se inaugureaza si breteaua Cornatel-Vurpar de pe aceasi magistrala in lungime de 13km. 
  • 1912 - se realizeaza planurile de extindere a liniei C.F.I. 204 la sud de Agnita, către poligonul militar de la Cincu și mai departe peste râul Olt pentru a face joncțiunea cu calea ferată normală la Voila (C.F. 200). Primului Război Mondial face ca aceasta extindere să rămână doar la stadiul de proiect.
  • 1940 - tronsonul de cale ferata Teius - Copsa Mica (C.F. 300) este extins la linie dubla.
  • 1965 - calea ferata ingusta dintre Sighișoara și Agnita (C.F.I. 204) este închisă și apoi demontată din cauza pantelor abrupte și a curbelor strânse, care o fac dificila și scumpa de operat, viteza medie de pe acest traseu fiind de 10 km/h. Marea parte a rambleului a fost apoi ocupat de drumul județean care lega Sighișoara de Agnita. Șinele au fost scoase și de pe străzile Agnitei, iar o nouă gară terminus a fost construită la 3 km în afara orașului, înspre Sibiu. Porțiunea de linie rămasă între Agnita și Sibiu, respectiv Cornățel-Vurpăr, a fost modernizată la standardele vremii, cu precădere pentru transportul de marfă.
  • 1974 - se finalizeaza dublarea liniilor de cale ferata de pe magistrala C.F. 300, intre Copsa Mica si Brasov.
  • 1978 - sectiunea Sibiu - Podul Olt (C.F. 200) este extinsa la doua linii datorita traficului feroviar ridicat din regiune.
  • 1980 - se extinde partial la doua linii, in sectoarele dificile, pe tronsonul Sibiu - Cunta - Vintu de Jos.
  • 1981 - prima magistrala electrificata de pe raza Judetului Sibiu este pusa in exploatare (C.F. 300 - km 311+490 – km 362+170, interval Micasasa-Valea Lunga, reprezentand 50,68 km)  
  • 1997 - calea ferata ingusta Cornățel-Vurpăr (C.F.I. 204) este inchisa circulatiei si trecuta in conservare datorita epuizării resurselor de material lemnos, dar și a crizei economice din anii 1990
  • 2001 - 1 septembrie, calea ferata ingusta Sibiu - Agnita (C.F.I. 204) se inchide circulatiei dupa  91 de ani de exploatare. aceasta va fi ultima cale ferată îngustă operată de CFR.
  • 2012 - 2019 (estimat) - demareaza proiectul "Modernizarea Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h". Pe raza Judetului Sibiu avem C.F. 300 - km 311+490 – km 362+170, interval Micasasa-Valea Lunga, reprezentand 50,68 km.  In momentul de fata lucrarile sunt finalizate in proportie de 92% si se asteapta ca receptia finala sa aibe loc in T2 din 2019, in conditiile in care nu mai apar alte intarzieri neprevazute, modernizarea trebuia finalizata undeva prin 2015.

LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
bleu - cai ferate inguste dezafectate
galben - tuneluri de cai ferate
galben deschis - semituneluri cu estacade
portocaliu - viaducte de cale ferata

Bibliografie:








Comentarii