Propunere solutie tehnica pentru descongestionare trafic Cluj-Napoca - etapa 5 - fluidizare trafic DN1 - DX31 - A3 - A31 - DN1C - Capusu Mare - Gilau - Apahida

Solutii tehnice pentru dezvoltarea Zonei Metropolitane Cluj-Napoca.

Etapa V - Solutie tehnica pentru fluidizarea traficului rutier pe axa 
DN1 - DX31 - A3 - A31 - DN1C,
 - Paniceni - Capusu Mare - Gilau - Baciu - Lomb - Iris - Gilau - Apahida -

Plan de detaliu - Centura Metropolitana de Nord a municipiului Cluj-Napoca - DN1 - DX31- A3 - A31 - DN1C - etapa 5 alaturi de actualul proiect "Centura Metropolitană de Sud a Clujului - Drumul Trans-Regio Gilau-Apahida, TR Feleac, indicativ ET35"
Obiectiv principal urmarit, in urma acestei investitii: devierea totala, de pe raza municipiului Cluj-Napoca, a traficului de tranzit, pe axa vest-est (Oradea-Bistrita-Suceava). Propunerea unei solutii suplimentare, la viteza superioara si volum de tranzit crescut, fata de actualul proiect "Centura Metropolitană a Clujului - Drumul Trans-Regio Gilau-Apahida, TR Feleac, indicativ ET35"

Obiective secundare:

- cresterea sigurantei rutiere si pietonale in localitatiile Paniceni, Capusu Mare, Capusul Mic prin devierea DN1 pe un traseu nou, in afara zonelor rezidentiale. Retrogradarea fostului traseu al DN1 la nivel de drum comunal.
-  utilizarea drumului express DX31 si a autostrazii A31 pentru tranzitul local, intre principalele noduri rutiere de pe traseu, reducerea traficului rutier in municipiul Cluj-Napoca.
- reorganizarea intersectarii DN1N (centura Valcele-Apahida) cu Bulevardul Muncii, pentru a elimina traversarea axului drumului pentru manevrele de intoarcere.
- realizarea de perdele forestiere pentru A31 si impadurirea zonelor cu risc ridicat de eroziune si alunecare.

Solutii propuse pentru imbunatatirea sigurantei rutiere si pietonale:

Deviere DN1 in sat Paniceni
- comuna Capusu Mare
1) Devierea DN1 in dreptul localitatii Paniceni: 

Prin intermediul acestei devieri, creste confortul de deplasare pe DN1, prin ocolirea zonei intravilane, ce au un regim de viteza limitat la 50km/h. In intersectia DJ108C cu DN1 urmeaza implementarea unui sens giratoriu din care se va desprinde si noua bretea de ocolire a satului cu o lungime totala de 2310m. In partea opusa localitatii, intersectarea soselei noi cu vechiul traseu DN1 se va realiza prin intermediul unui pasaj rutier suspendat cu L=200m, Hmax.=8m. In lateralul pasajului vor exista bretele de incarcare/descarcare in DN1, pe directia Paniceni - Cluj, pentru directia Paniceni-Huedin se va accesa sensul giratoriu din intersectia JD108C cu DN1.

Reorganizare acces in DN1 din sat Dumbrava
- comuna Capusu Mare
2) Reorganizarea rampelor de descarcare/incarcare la DN1 in Sat Dumbrava:

Realizare rampe incarcare/descarcare in DN1 in toate cele 4 directii de mers, prin subtraversarea DN1. Asfaltarea a 800m rampa de acces catre sat.

Deviere DN1 in sat Capusu Mic
- comuna Capusu Mare
3) Reorganizarea rampelor de descarcare/incarcare la DN1 in Capusu Mic si Capusu Mare, devierea DN1, pe un traseu nou, pana la sensul giratoriu din apropierea DJ1J Capusu Mare pentru a face legatura intre DJ1J, DN1, DX31 si DC Capusu Mare.

Prin intermediul acestei devieri, creste confortul de deplasare pe DN1, prin ocolirea zonelor intravilane, cu regim de viteza limitat la 50km/h. In zona actualei intersectii, cu accesul pentru satul Capusu Mic, se va avea in vedere devierea si inaltarea cotei soselei DN1, pentru a permite constructia unui pasaj subteran si a rampelor de acces catre DN1 inspre si dinspre Huedin. Noua sosea DN1, va traversa raul Capus prin intermediul unui pod cu L=275m, l=10m, Hmax=13m si va continua pe partea dreapta a localitatii Capusu Mare pana la intersectia cu vechiul DN1, in apropierea DN1J. Soseaua va continua de aici pe vechiul traseu DN1 iar in continuarea acestei devieri va continua drumul express DX31.
Deviere DN1 in sat Capusu Mare
- comuna Capusu Mare


Pe traseul devierii DN1 se are in vedere subtraversarea prin intermediul a 3 pasaje subterane pentru DC Capusul Mic - Capusul Mare, DC Capusu Mare - islaz si DJ103K. Lungimea totala a devierii DN1 - 4990m.

De asemenea se vor construi noi cai de rulare in intermediul satului Capusu Mic, podet peste raul Capus L=52m, l=11m.

4) Drumul Express DX31 - Capusu Mare - Autostrada A3 - Gilau:

Drumul express DX31 merge in continuarea DN1 (traseul nou, deviat), prin intermediul unui pasaj suspendat peste fostul DN1 cu L=440m, l=11m, Hmax.=8m si se finalizeaza prin descarcarea directa in A3 in zona Gilau prin intermediul a patru brate, 2 de descarcre si 2 de incarcare. DX31 va avea 2 benzi pe sens. Pe traseu, DX31, va traversa raul Capus, ce va fi canalizat si deviat partial pe o lungime de 520m, prin intermediul unui pod cu L=185m, l=26m, H=6m.

Drumul express - DX31 - Capusul Mare - Autostrada A3 - Gilau - Judetul Cluj - Romania.
5) AUTOSTRADA A31 - se va desprinde din nodul rutier Gilau a A3 si va continua, in prima etapa, pana la nodul rutier Apahida. In etapele viitoare, poate fi extinsa pana la Dej, pentru a face legatura cu viitorul tronson de drum express sau autostrada Baia-Mare - Bistrita - Suceava.

Pentru reducerea costului cu aproximativ 25% se poate opta si pentru constructia drumului in varianta de drum express si practic va fi continuarea drumului express DX31 Capusul Mare - Gilau.

Sectiunea A31 Gilau - Apahida va avea, in prima faza, o lungime de 31,35km, 7 noduri rutiere (unul partial) de incarcare/descarcare trafic: Gilau - km 0+000 , Baciu - km 9+010, Lomb - km 14+650, Valea Chintaului - km 17+800, Iris - km 20+820, Apahida 1 - km 29+270 si Apahida 2 - km 30+920.  In viitor, in functie de necesitate, se mai poate organiza,  fara costuri exagerate, inca un nod de descarcare/incarcare trafic, in zona B-dul Municii - zona statiei de epurare a apelor - km 25+550. Cu costuri ceva mai ridicate se mai poate realiza un nou nod de descarcare/incarcare, in zona Valea Seaca - km 11+890.

5.a) Autostrada A31 - Gilau - Baciu (sectorul 1): L=9010m


Tunel punte dubla - A31 - Cluj
Autostrada va pleca din actualul nod rutier A3 - DN1 Gilau, cele 4 bretele de incarcare / descarcare vor fi integrate intre actualele bretele, in asa fel incat sa se poata efectua transferul in toate directile catre toate drumurile rutiere A3 - A31 - DN1. Autostrata porneste cu un prim viaduct ce traverseaza peste Somesul Mic cu L=395m, urmeaza un al doilea viaduct cu L=700m ce pleacand de la cota + 390 m.d.m. si urca pana la cota de + 430 m.d.m. pana pe dealul Suceagului, cu o panta maxima de 7% si o medie de 4,7%. Din acel punct, in premiera pentru Romania, dealul este strabatut prin intermediul unui tunel cu punte dubla, cu 2 benzi pe sens fara banda de rezerva iar datorita acestui aspect, viteza de deplasare in tunel va fi limitata la 70 km/h pentru asigurarea sigurantei rutiere, de asemenea tunelul, va fi echipat cu usi de evacuare persoane, ce va duce catre o sectiune separata in tunel, prin care se va face evacuarea catre exteriorul tunelului. Tunelul Suceag, va avea 14,8m diametru si o lungime de 2320m. 

Nodul rutier Baciu - A31 - DX Hoia-Baciu - DN1F
De la iesirea din tunel, autostrada va continua cu un mic viaduct, ulterior urmand sa treaca intr-o sectiune semitunel cu planseu din beton sprijinit pe estacade, pana cand va da de Valea Nadesului. De aici, A31 va continua prin intermediul Viaductului Baciu, ce incepe la cota de + 440 m.d.m. si se finalizeaza la + 390 m.d.m. in 860m lungime si va genera o panta medie de 6% cu o inaltime maxima de 40m. Imediat dupa viaduct, urmeaza nodul rutier de descarcare/incarcare Baciu. Datorita spatiului restrans existent, pntru constructia bretelelor de descarcarea/incarcarea, tranzitia intre A31 si DN1F se va executa in trepte, prima etapa fiind in DX Hoia-Baciu iar prin intermedul unui By-Pass de intoarcere pe aceasta sosea, autovehiculele vor ajunge si in DN1F.

5.b) Autostrada A31 - Baciu - Lomb (sectorul 2): L=5640m

Nodul rutier Lomb - A31 - Str. Lombului
In continuarea nodului rutier Baciu urmeaza o sectiune la nivelul solului cu L=1530m dupa care se intra iar intr-un tunel cu punte dubla suspendata, diametru 14,8m si L=860m. In continuarea tunelului se va traversa Valea Seaca prin intermediul unui pod cu punte dubla cu L=610m, H=45m, latime de 11,9m. Al treilea tunel cu diamentru de 14,8 si punte dubla se afla in continuarea podului si va avea L=1400m. Odata iesit din tunel, autostrada se separa in 2 parti si traverseaza valea Lombului prin intermediul a doua viaducte cu L=480m si L=510m ce se unesc inainte de subtraversarea Str. Lombului.

5.c) Autostrada A31 - Lomb - Iris (sectorul 3): L=6170m


Tunel Odobesti - A31
Nod rutier A31 - Valea Chintaului
Str. Odobesti
Din nodul rutier Lomb urmeaza 1590m la nivelul solului dupa care se intra intr-un tunel sapat la suprafata prin tehnologia peretilor mulati, cu L=930m, Hmax=4,4m si latime de 29,6m. In aceasta zona banda de rezerva se va situa pe mijlocul carosabilului. Soseaua continua cu un mic viaduct cu L=560m pentru reducerea pantei, trece iar pintr-o sectiune de 450m la nivel cu solul unde s-a incadrat ulterior un nou nod de descarcare pentru a fluidiza zona Dambul Rotund - Valea Chintaului. De aici traseul traverseaza Valea Chintaului prin intermediul unui pod de 1060m cu Hmax.42m, si continua cu semitunel cu plafon de beton suspendat pe estacade pe o lungime de 440m, pentru protejarea zonei impadurite. Pentru traversarea zonei de locuinte din cartierul Iris, autostrada va fi coborata in pamant prin intermediul a doua pasaje subterane L=475m si L=585m, sapate la suprafata prin tehnologia peretilor mulati. Odata iesit din tunele, autostrada continua pentru 1170m pana la nodul rutier Iris-Fabricii.

5.d) Autostrada A31 - Iris - Apahida 1  (sectorul 4): L= 8450m


Nod rutier A31 - Apahida 1
Operatiunea de descarcare/incarcare a traficului, in nodul rutier Iris se face direct in Str. Giuseppe Verdi, strada ce va fi extinsa la 2 benzi pe sens si prelungita prin mijlocul fostei cariere de argila Colina catre sensul giratoriu din Str. Fabricii cu B-dul Muncii. Aici se recomanda, in viitor, introducerea liniei de tramvai in subteran. Pe Str. iuseppe Verdi se va monta parapet de separare a sensurilor iar intoarcerile se vor realiza prin intermediul a doua sensuri giratorii, construite la capetele bulevardului. Autostrada continua pentru 4,2 km la nivelul solului dupa care traverseaza o serie de 3 viaducte: La Pipa - 720m, Tigla - 425m si Valea Calda - 505m. Dupa aceasta serie de viaducte soseaua continua pe Valea Calda pentru inca 2,4 km pana ajunge la nodul rutier Apahida 1. Acest nod de incarcare/descarcare este unul partial, lipseste bratul de descarcare dinspre Dej, pentru aceasta manevra exista nodul rutier Apahida 2, care este un nod complet de descarcare/incarcare. Rolul acestui nod este de a reduce presiunea de pe sensul giratoriu Dej-Apahida.

5.e) Autostrada A31 - Iris - Apahida 2  (sectorul 5): L= 1650m
Nod rutier A31 - Apahida 2

Autostrada continua din nodul rutier Apahida 1 cu viaductul Apahida (L=720m) ce traverseaza DN1C si C.F. 401. Imediat dupa viaduct urmeaza rampele de descarcare/incarcare ce strapung in final sensul giratoriu actual Dej-Apahida. Pe viitor A31 poate continua catre Dej, suspenata partial pe digurile barajelor ce pot fi amplasate pe raul Somesul Mic pana la confluenta cu Somesul Mare.

6) Reorganizare B-dul Muncii - DN1N- DN1C:

Pentru a creste capacitatea traficului rutier ce tranziteaza Bulevardul Muncii, sosele DN1N si DN1C se recomanda implementarea urmatoarelor masuri. DN1N (B-dul Muncii) extins la 2 benzi pe sens si separatoare de sens pentru cresterea sigurantei. Intoarcerea peste axul drumului se va realiza prin intermediul noului sensului giratoriu din intersectia cu Str. Emerson. La 5 km distanta, in localitatea Sub Coasta se vor realiza rampe suspendate si subterane pentru intoarcere si intersectare cu DN1N - Centura Apahida-Valcele, deviata datorita extinderii pistei pentru aeroportul din Cluj. La alti 2,8 km ajungem la sensul giratoriu existent Dej-Apahida, care va fi folosit si ca nod de descarcare pentru autostrada A31.

Albia raului Somesul mic va fi canalizata in intregime in zona aeroportului. Tot de acolo, DN1N va fi deviat la dreapta, pentru a se indeparta din raza pistei, se va executa un pasaj subteran pentru subtraversarea sensului giratoriu cu strada ce va conecta Parcul Industrial Nervia cu Centura Valcele-Apahida. Centura se va finaliza in rampe de incarcare/descarcare cu B-dul Muncii, pentru a asigura un flux continuu de trafic.
In zona sensului giratoriu Dej-Apahida, se va construi un pasaj rutier subteran ce va permite evitarea acestuia si fluidizarea traficului. Se va asigura un sens giratoriu si in intersectia cu drumul de acces in sat Campenesti pe DN1C. 
7) Reorganizare stradala in cartierul Sub Coasta: 

Se vor extinde si asfalta drumurile din zona Sub Coasta, se vor executa rampe de descarcare si incarcare la B-dul Muncii cu acces catre Dej sau Cluj.

8) Bariera forestiera A31

Rolurile principale al acestei bariere foriestiere sunt:
- reducerea nivelul de poluare fonica realizata de traficul rutier al autostrazii A31 pe cale naturala.
- protectia impotriva troienirii nametilor pe partea carosabila in timpul sezonului de iarna.
- stabilizarea zonelor cu risc de alunecare sau eroziune puternica, ce pot aflecta infrastructura rutiera a autostrazii A31 cat si a rampelor de incarcare/descarcare,

Suprafata ce urmeaza a fi impadurita: 1033,99 ha.

924,43 hectare sunt in extravilan ceea ce rezulta un cost de exporpiere de 5-8 milioane de euro.
109,56 hectare sunt in intravilan si au un cost mediu de expropiere de 6-10 milioane de euro.


Solutie tehnica pentru fluidizarea traficului rutier pe axa DN1 - DX31 - A3 - A31 - DN1C, - Paniceni - Capusu Mare - Gilau - Baciu - Lomb - Iris - Gilau - Apahida - partea I




Solutie tehnica pentru fluidizarea traficului rutier pe axa DN1 - DX31 - A3 - A31 - DN1C, - Paniceni - Capusu Mare - Gilau - Baciu - Lomb - Iris - Gilau - Apahida - partea II


Pentru implementarea acestui proiect, este necesara implicarea comuna, a mai multor institutii de stat:

- Primaria Capusu Mare
- Primaria Baciu
- Primaria Gilau
- Primaria Floresti
- Consiliul Judetean Cluj
- Primaria Cluj-Napoca
- Primaria Apahida
- Primaria Jucu
- Transelectrica
- Apele Romane
- CNAIR
- Ministerul Mediului

Total terenuri de expropiat: 
310 ha - suprafata ocupata de santier  + 1000 Ha - suprafata impadurita.

Administratii teritoriale de pe raza carora se vor realiza expropierile:  Capusu Mare, Gilau, Floresti, Baciu, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu 

Total structuri de demolat: 

Valoare estimata a investitiei*:

- expropieri, demolari constructii si modificari structuri, instalatii:
  TOTAL: 25,925 - 37,660 milioane euro

- zona Paniceni: 0,065. - 0,11 milioane euro
- zona Dumbrava: 0,01 - 0,02 milioane euro
- zona Capusu Mic - Capusu Mare: 0,40 - 0,48 milioane euro
- zona Gilau: 0,45 - 0,55 milioane euro
- zona Floresti-Baciu: 3,0 - 3,5 milioane euro
- zona Cluj: 8,0 - 12,0 milioane euro
- zona Apahida: 2,0 - 3,0 milioane euro 
- impadurire: 12 - 18 milioane euro

- deviere DN1 in zona Paniceni, sens giratoriu, sosea 1 banda pe sens - 2,1 km, pasaj suprateran L200m, Hmax 8m si 2 bretele de acces sat,: 4,3 - 4,7 milioane euro

- realizare acces dinspre sat Dumbrava in DN1, 4 cai de intrare/iesire, pasaj subteran sub DN1 L=23m, l=9m, Hmax.=4,4m,: 0,9 - 1,1 milioane euro

deviere DN1 in zona Capusu Mic - Capusu Mare, 2 rampe de incarcare/descarcare in Capusu Mic, sens giratoriu in Capusu Mare, sosea 1 banda pe sens - 4,72 km, sens giratoriu Capusu Mare - DN1 - DX31, pasaj suprateran L275m, l=11m, Hmax 13m, 3 pasaje subterane pe sub DN1 L=20m, l=9m, Hmax.=4,4m, 2,4km drumuri locale cu 1 banda pe sens, podet peste raul Capus, L=52m, l=11m.,: 9,0 - 10,5 milioane euro

- drum express DX31 cu 2 benzi pe sens si separator de sens, L=5100m, l=26m, rampe de acces cu L total 4,4km, pod peste DN1 cu L=440m, l=11m, Hmax.=8m, pod peste raul Capus  L=185m, l=26m, H=6m.,canalizre si deviere partiala raul Capus L=520m, rampe de incarcare descarcare DX31 - 18,7 - 22,5 milioane euro

- autostrada A31 - Gilau - Baciu (sectorul 1): L=9010m, rampe de incarcre/descarcare din nod Gilau, viaduct peste raul Somesul Mic cu L=395, viaduct urcare deal Suceag L=950m, tunel 14,8 diametru cu L= 2320m, autostrada cu copertina din beton, viaduct Baciu L=860m, H=40m, nod de descarcare Baciu.
30-36 milioane euro - sectiune pana in tunel 1
72-88 milioane euro - sectiune tunel
35-42 milioane euro - sectiune baciu
total sector 1: 137 -166 milioane euro

- autostrada A31 - Baciu - Lomb (sectorul 2): L=5640m, tunel 2 cu 14,8m diametru si L=860m, viaduct Valea Seaca L=610m, H=45m, latime de 11,9m, tunel 3 cu diamentru de 14,8 si L=1400m. 2 viaducte Valea Lombului, pasaj subteran Lomb, nod rutier Lomb.
    3-4 milioane euro - sectiune pana in tunel 2
29-33 milioane euro - sectiune tunel 2
18-24 milioane euro - sectiune viaduct Valea Seaca
38-44 milioane euro - sectiune tunel 3
13-16 milioane euro - sectiune viaducte Lomb
    6-9 milioane euro - sectiune nod rutier Lomb
total sector 2: 107 -130 milioane euro

- autostrada A31 - Lomb - Iris (sectorul 3): L=6170m,  tunel 4 cu L=930m si latime de 29,6m., viaduct cu L=560m, viaduct Valea Chintaului L=1060m cu Hmax.42m, plafon de beton L= 440m,  doua pasaje subterane L=475m si L=585m.

    3-4 milioane euro - sectiune pana in tunel 4
25-32 milioane euro - sectiune tunel 4
35-44 milioane euro - sectiune viaduct Valea Chintaului
    3-4 milioane euro - sectiune nod rutier Valea Chintaului 
20-26 milioane euro - sectiune tunel 5+6 (Iris)
  9-14 milioane euro - sectiune nod rutier Iris
  7-11 milioane euro - sectiune Iris-Fabricii
total sector 3: 102 -135 milioane euro

- autostrada A31 - Iris - Apahida 1+2  (sectorul 4+5): L= 10100m
20-25 milioane euro - sectiune 8,2km autostrada la nivelul solului
36-44 milioane euro - 4 viaducte cu L total = 2550m
13-19 milioane euro - sectiune nod rutier Apahida 1
17-22 milioane euro - sectiune nod rutier Apahida 2
total sector 4+5: 86 -110 milioane euro

- reorganizare B-dul Muncii - DN1N- DN1C:
  0,70-  0,90 milioane euro - sectiune sens giratoriu Str. Emerson
10,50-12,50 milioane euro - sectiune Str. Emerson - sens giratoriu Dej-Apahida
  1,60-  1,90 milioane euro - sectiune sens giratoriu Dej-Apahida - sens giratoriu Campenesti
10,50-13,00 milioane euro - pasaj rutier Dej-Apahida - 1 banda pe sens 
    2,6-    3,3 milioane euro - sectiune modernizare strazi Sub-Coasta
33,00-39,00 milioane euro - sectiune deviere DN1N, pasaj rutier P.I. Nervia, pasaje supraterane si subterane pentru intersectare cu B-dul Muncii
   1,20- 1,60 milioane euro - sectiune strapungere Parc Industrial Nervia - DN1N
   5,50- 6,50 milioane euro - plantare si intretinere 1033,99 hectare bariera de padure
total sector B-dul Muncii - DN1N - DN1C : 86 -110 milioane euro

Total estimat pentru investitie* : 65,60 - 78,70 milioane euro.

TOTAL PROIECT REAMENAJARE RUTIERA PE AXA E-V - CLUJ-NAPOCA (DN1 - DX31 - A3 - A31 - DN1N - DN1C)
556.43 - 696.16 milioane de euro

* bazat pe calcule estimative ale unor proiecte similare gasite in documentele de achizitii publice ale guvernului Romaniei si tarilor membre ale Uniunii Europene.

Aceasta propunere de reorganizare a infrastructurii rutiere face parte din etapa V - solutie technica de descongestionare a traficului rutier in sectorul de nord a zonei Metropolitane Cluj-Napoca.

Aceasta propunere nu reperezinta solutia oficiala a unor institutiile publice din Romania, este o initiativa cetateneasca independenta care are ca scop prezentarea si valorificarea unor solutii eficiente de reorganizare a infrastructurii catre autoritatile locale si nationale competente.

Comentarii

  1. Buna ziua,
    As dori sa treaca autostrada pe la dvs la mai putin de 1km distanta si preferabil pe deasupra casei dvs .
    Pp. ca va place poluarea.
    autostrazile trebuie sa fie la minim de 1km distanta de case.
    Multumesc si toate cele bune.

    "De aici traseul traverseaza Valea Chintaului prin intermediul unui pod de 1060m cu Hmax.42m, si continua cu semitunel cu plafon de beton suspendat pe estacade pe o lungime de 440m, pentru protejarea zonei impadurite. Pentru traversarea zonei de locuinte din cartierul Iris"



    RăspundețiȘtergere
  2. toata poluarea va veni pe valea Chintaului ... daca intelegeti ce inseamna o vale adanca si ce fenomene se petrec acolo si ce costuri , aceasta centura trebuie sa fie mult mai departe intr-o zone nelocuita si la o distata destul de mare de orice asezare

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu