Cai ferate din Brasov, de la inceputuri pana in prezent.

Istoria cailor ferate din judetul Brasov.
  • 1868 - se inaugureaza prima cale ferată ce leaga doua orase din Transilvania (Arad–Alba Iulia). 
  • 1871 - intra in exploatare linia ce lega Alba-Iulia de Targu-Mures, pe valea raului Mures.
Gara Brasov - 1873 -
(demolata 1962)
  • 1873 - pe tronsonul Alba-Iulia - Targu-Musres, la Teius se construieste o legatura cu Brasovul ce a fost executata in mai multe etape: Teius - Medias in 6 mai 1972, Medias - Sighisoara la 8 iulie 1872 si in final linia Sighisoara - Brasov la 1 iunie 1873.
  • 1879 - se realizeaza prima legatura feroviara peste Muntii Carpati, în urma unei convenții între România și Austro-Ungaria si s-a realizat in mai multe etape. In ceea ce priveste judetul Brasov prima conexiune cu Tara Romaneasca s-a realizat la 10 martie 1879 intre Brasov si Predeal (localitate de frontiera la acea vreme).
  • 1891 - pe 11 octombrie se inaugureaza tronsonul Brașov- Sf. Gheorghe iar pe 30 octombrie este finalizata si sectiunea Sf. Gheorghe - Târgu Secuiesc
  • 1891 - pe 24 iunie intra in functiune calea ferata Brasov - Zarnesti (C.F. 203), ce a avut rolul initial de a asigura transportul de lemn, cărbune, piatră, produse agricole ca și al produselor fabricii de hârtie din Zărnești.
  • 1892 - 7 martie - intra in exploatare prima linie feroviara suburbana din Romania Bartolomeu-Satulung-Sacele ce se va intinde pe un traseu de 16,3 km. Aceasta pleca de la BArtolomeu pe sStrada Lunga si ajungea pana in Piata Sfatului pe strada Muresenilor unde in piata era realizat un rebursement pentru intoarcerea locomotivelor. Linia continua spre Satulung pe B-dul Eroilor, 15 Noiembrie, Bucurestilor, Strada Carpatiilor, Laminoarelor, Garii Noua, Lacurilor, Ian Mesota, DN1, traversa magistrala feroviara 300 si continua pe DN1A (Strada Campului) pana la Satulung si Sacele. Aceasta a fost demontata definitiv in anul 1960, o mica sectiune scapand datorita faptuli ca a fost inglobata in liniile industriale dintre Metrom si Roman. Pentru constructia liniei, in 1981 s-a demolat Poarta Vamii, obiectiv ce facea parte din zidurile de aparare ale cetatii Brasovului.
Gara Veche si Gara Noua din Brasov
Amplasamentul Garii Brasov veche versus Gara Brasov Noua
si linia de cale ferata suburbana Bartolomeu- Satulung - Sacele.

  • 1892
      - in 22 noiembrie, intra in exploatare calea ferata Avrig - Fagaras, la doar cateva saptamani dupa inaugurarea tronsonului Sibiu-Avrig
  • 1895 - incepe construirea tronsonului feroviar între Făgăraș și Brașov (C.F. 200), ce urmeaza să realizeze o legătură directă între Sibiu și Brașov.
  • 1897 - 7 martie, compania feroviară ungară de stat MÁV preia concesiunea caii ferate Brasov-Zarnesti.
    Podul Ilii de Jos - 1908
    167m
    Sursa foto: www.bogdanbalaban.ro

  • 1908 - 6 noiembrie se inaugureaza trononul Brasov- Fagaras (C.F. 200). Datorita dificultatii terenului linia a fost finalizata in mai multe etape: 28 iulie 1908 tronsonul de la Făgăraș la
    Podul Negru - 1908
    99m
    Sursa foto: www.bogdanbalaban.ro


    Șinca Veche, 29 august 1908 tronsonul de la Brașov la Valea Homorod iar la final, sectinea Valea Homorod și Șinca Veche, cea mai dificila, deoarece trebuia sa traverseze Munții Perșani (în germană Geisterwald). Lucrarile de arta au cuprins constructia tunelului Diana (535m), Podul Negru (99 m) și Podul Ilii (167 m), primele doua poduri de beton armat de pe teritoriul actual al României.
  • 1931 - 25 iunie este finalizata linia de cale ferata Brasov - Intorsura Buzaului (C.F. 403), dupa 9 ani de constructii. Tunelul Teliu (4369,5 m) a fost construit in perioada 1924-1929
  • 1940 - se inaugureaza tronson de cale ferata cu linie dubla pe tronsonul Ploiesti - Brasov (C.F. 300)
    Tunelul Diana - 1908 - 535m
    Sursa foto: www.bogdanbalaban.ro
  • 1948 - se inaugureaza traseul deviat al caii ferate Brasov - Fagaras (C.F. 200) deoarece cele doua viaducte construite intre Valea Homorod si Sinca Veche prezentau dupa finalizarea celui de-al doilea raboi mondial uzuri ridicate. Noul traseu trece prin Persani si a necesitat constructia tunelului cu acelasi nume, in lungime de 472m.  
Gara veche si noua in Brasov - 1962
  • 1962 - 19 august - noua gara este inaugurata la 1,5 km departare de cea initiala, construita la 1873 iar aceasta din urma demolata.  Pana la 32 de km de cai ferate au fost mutate in doar doi ani. Vechiul triaj si ansamblul garii vechi au permis reorganizarea a peste 50 hectare in centrul orasului. Noi bulevarde si blocuri de apartamente au luat locul fostelor instalatii feroviare.
  • 1963 - tronsonul Predeal - Brasov  (C.F. 300) devine prima cale ferată electrificată din România.
  • 1969 - se circula cu trenuri electrice pe tot traseul Bucuresti - Brasov  (C.F. 300).
  • 1974 - se extinde la cale ferata cu linie dubla tronsonul Brasov - Medias (C.F. 300)
  • 1976 - linia de cale ferata Brasov - Sf Gheorghe, desi pe linie simpla este electrificata
  • 1981 - tronsonul de cale ferata Basov - Medias (C.F. 300) este electrificat 
  • 2005 - C.F. 203 (Brasov - Zarnesti) este concesionata operatorului privat Regiotrans. În prezent, circulă zilnic în ambele direcții aproximativ 8 trenuri de călători.
  • 2018 - 30 iunie - podul de piatra de la Budila este distrus de o viitura, astfel magistrala Brasov - Intorsura Buzaului C.F 403 devine inoperationala, astfel cel mai lung tunel din Romania devine inactiv.
LEGENDA:

verde - cai ferate dezafectate intre 1985-2018
negru - cai ferate neelectrificate existente
rosu - cai ferate electrificate existente
galben - tunele de cai ferate
portocaliu - viaducte de cale ferata
mov - cai ferate in proiectare si executie
roz - tunele de cai ferate in proiectare si executie

Bibliografie:












Comentarii